inchide

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro
Artline.ro pe FaceBook Artline.ro pe Twitter Multimedia
ro | en
Contact
Upload lucrari

Competitie si clienti de cinci stele

0 Comentarii













Competitie si clienti de cinci stele
 

(partea aIII-a) Casele de licitatii au relatii stranse si cu intermediarii care pot influenta piata, cum sunt dealerii si specialistii in arta, care adesea ii sfatuiesc pe clienti ce lucrari sa aleaga si de la ce casa de licitatii, in schimbul unui comision.

Acesta este de regula platit din comisionul vanzatorului, iar cand acesta nu exista, din prima cumparatorului. Vanzatorii apeleaza uneori la intermediari cu experienta in licitatii. Un colectionar japonez care a lucrat cu ambele companii la sfarsitul anilor '80, pentru sume fabuloase, a evitat mereu sa lucreze cu o singura firma, de teama ca ar putea pierde o opera deosebita.

Preocupat sa obtina un pret cat mai bun, colectionarul nipon ii informeaza pe cumparatori, prin intermediul companiei, ca pot sa plateasca si in rate, daca pretul li se pare prea mare. Colectionarul intra adesea in conflict cu reprezentantii companiilor, mai ales din cauza temperamentului exploziv.



Dar alegerea sa de a apela la ambele firme a fost un exemplu pentru foarte multi. Numerosi colectionari povestesc mereu ca este foarte dificil sa alegi o singura casa de licitatii. Este o optiune dificila, asa ca uneori rezolvarea este cel putin ciudata. Pus sa aleaga intre Christie's si Sotheby's, Takashi Hashiyama a propus pentru solutionarea diferendului un joc binecunoscut copiiilor americani -"rock, paper, scissors" (piatra, hartie, foarfeca). Christie's a ales "foarfeca" dupa ce a facut un studiu amplu privind jocul si a apelat la specialisti in pediatrie si psihologia copiilor si a reusit sa castige, adaugand 17,8 milioane dolari vanzarilor din luna mai.

Ambele firme ofera clientilor posibilitatea de a vinde si cumpara, fara ca acest lucru sa fie anuntat publicului. Sotheby's nu face niciodata publice vanzarile private, in timp ce Christie's are un volum de astfel de vanzari de 100-150 de milioane de dolari anual. Deseori specialistii ii anunta pe colectionari si dealeri despre viitoarele achizitii sau licitatii, cautand in paralel anumite opere pentru clientii importanti. Unul dintre reprezentantii Christie's, Brett Gorvy, a jucat acest rol pentru bateristul trupei Metallica, Lars Ulrich, din 1995. Gorvy il reprezenta pe muzician la licitatii, identifica si cumpara lucrarile pe care le dorea acesta si il sfatuia pe Urlich ce sa cumpere. Dar cand Ulrich s-a decis sa vanda cinci piese din colectia lui, inclusiv "Profit I"de Jean-Michel Basquiat, prietenia celor doi nu a mai insemnat mare lucru. Competitia a fost dura Sotheby's, Phillips si Christie's au incercat sa cumpere, dar Gorvy, cunoscand lucrarile, a reusit sa castige. Alti clienti aleg sa vanda lucrari prin intermediul unei anume case de licitatii deoarece au mai lucrat cu ea, au fost multumiti si acum se simt obligati sa aleaga acelasi partener. Inainte de tranzactiile importante au loc adevarate pre-licitatii, in care reprezentantii companiilor incearca sa aleaga tot ce e mai bun. Se ajunge chiar la adevarate lupte de culise, vanzatorul fiind abordat de toate casele de licitatie importante. Uneori castigurile sunt uriase. In 1996, cand directorul executiv de la Christie's a intervenit intr-o pre-licitatie pentru colectia Ganz, a oferit 150 de milioane de dolari. Proprietarul a acceptat, iar la licitatie Christie'a a vandut achizitia cu 206.5 milioane de dolari, stabilind un nou record. In aceeasi maniera in care garantiile pot creste in timpul pre-licitatiilor, la fel pretul estimat poate fi mult mai mare decat valoarea reala a operei. Oricat de priceput ar fi un client, este greu sa reziste unei oferte bune, indiferent din partea cui vine. Specialistii se folosesc de aceasta slabiciune pentru a depasi oferta unui competitor sau a obtine o anumita lucrare. In definitiv, pretul estimat nu trebuie sa fie pretul final, care poate fi chiar mult mai mic, sau lucrarea poate sa nu se vanda pur si simplu. Dar ea a fost prezentata de o companie, care in acest fel isi face reclama. Este un joc periculos, dar de multe ori eficient. Pericolul este ca in fiecare an anumite lucrari nu se vor vinde deoarece pe piata conteaza pretul estimat, iar pretul de rezerva, sub care firma nu poate vinde un tablou, este si el prea ridicat. Daca plateste o garantie, stabilita de comun acord, casa de licitatii pastreaza tabloul daca acesta nu se vinde. Pe de alta parte, daca pretul cu care este vandut depaseste aceasta garantie, profitul este impartit intre casa si vanzator. Cu cat mai mare este pretul, cu atat mai mare este profitul companiei. Dar gasirea unui cumparator devine uneori un adevarat joc de noroc. In ultimii ani Christie's si Sotheby's au colaborat si cu alte companii, precum Mitchell-Innes & Nash, Acquavella Galleries, si L&M Arts, pentru a putea sa ofere garantii cu riscuri mai mici. In aceste aranjamente, un dealer sau un colectionar plateste suma minima fixata casei de licitatii, iar daca lucrarea se vinde cu mai mult decat pretul estimat, imparte banii cu aceasta. Rolul acestor parteneri este de a ajuta la evaluarea si prezentarea pieselor oferite la licitatii, fiind controversat deoarece cel care garanteaza are dreptul de a licita, pentru ca in acest fel se creste artificial pretul, folosindu-se informatii din interior.

Ambele companii au declarat in mai multe ocazii ca acesti parteneri sunt prezentati in cataloage si identificati prin simboluri specifice, dar ce se intampla de fapt ramane o intrebare deschisa. Avand garantii, firma poate cere ca din comisionul vanzatorului sa fie platite si costurile de productie, promovare si organizare a licitatiei, precum si banii cheltuiti pentru cataloage si alte produse de publicitate. Sotheby's a prezentat in 2004 un raport in care arata ca in 2004, doar pentru licitatia colectiei Greentree Foundation costurile cataloagelor au fost de 1,2 milioane de dolari, o suma doar aparent insemnata. Casele de licitatii cer unui vanzator un comision variind intre 0 si 20 la suta din valoarea tabloului, in functie de cat de des acesta lucreaza cu firma si ce lucrari ofera. Dealerii primesc sume mult mai mici, dar de cele mai multe ori nu trebuie sa plateasca daca lucrarea nu se vinde. Si in acest caz rezultatele variaza de la o licitatie la alta. Pentru a compensa castigurilor mici ale vanzatorilor, Christie's si Sotheby's au crescut in ultimii cinci ani substantial valoarea taxelor pentru cumparatori: pana la 20 la suta pentru primii 200.000 de dolari si 12 procente pentru ce depaseste aceasta suma. Lucrari foarte cautate se vand cu preturi foarte mari, asa ca o parte semnificativa din taxa cumparatorului trebuie sa asigure cheltuielile de marketing, asigurarea si expunerea lucrarii. Pregatirea unei licitatii importante poate include campanii de marketing, incluzand promovarea lucrarii in cadrul unui eveniment monden select, prezentarea pe coperta catalogului companiei, publicarea unui catalog special, sau chiar inchirierea de spatiu publicitar pe panouri de mari dimensiuni. In 2001 Sotheby's a inchiriat un panou urias pentru vanzarea lucrarii lui Jeff Koons, Michael Jackson and Bubbles. In 1998, pentru a vinde lucrarea lui Andy Warhol "Orange Marylin", realizata in 1964, Sotheby's a trimis invitatii clientilor interesati, sub numele "Ghici cine vine la cina ?" (titlul unui cunoscut film). Cand acestia au venit, in capul mesei, ca amfitrion, era asezat tabloul lui Warhol. Rezultatul: lucrarea s-a vandut cu 17 milioane de dolari. Philippe Segalot, fostul sef al departamentului de arta contemporana al Christie's, a trebuit sa apeleze la mass-media pentru a vinde in 2000 lucrarea lui Jeff Koons, "Woman in Tub". Reclama creata de Segalot -o femeie cu sanii dezgoloiti care facea baie intr-o cada plina de spuma - a fost considerata socanta de New York Times si respinsa.

Dar cum Segalot promisese dealerului ca va face publicitate in New York Times, trebuia gasita urgent o solutie. Asa ca reclama finala a fost cel putin inedita: era prezentat spatele tabloului, cu un mesaj : "Daca doriti sa vedeti tabloul, veniti la Christie's. Si tabloul s-a vandut cu 1.711.000 dolari. Unul dintre elementele cheie pentru a obtine lucrari valoroase este sa prevezi ce vor cauta colectionarii si care vor fi lucrarile cele mai dorite. Ideea esentiala este anticiparea dorintelor acestora, sa oferi ceea ce ei cauta, chiar inainte ca acestia sa stie. Cei mai multi clienti prefera sa colaboreze cu o companie in care au incredere. Iar aceasta incredere se castiga greu si poate fi pierduta extrem de usor. Unii clienti doresc sa afle cat mai multe detalii despre licitatii sau lucrari, asa ca profesionistii celor doua companii le ofera toate informatiile, incercand sa-i atraga. La fel ca in orice alta afacere, se formeaza o relatie de prietenie sau cel putin de colaborare. Se ajunge chiar la situatii dificil de gestionat. Spre exemplu, Christies s-a confruntat la un moment dat cu refuzul unor clienti de a mai participa la licitatii daca acestea nu sunt conduse de Christopher Burge, una dintre figurile celebre ale companiei. Cand ambele companii ofera aceleasi conditii, clientii aleg in functie de experientele trecute si entuziasmul manifestat de firma. In definitiv conteaza cine stie sa vanda mai bine si mai ales ce si cui sa vanda. Infruntarea dintre cele doua companii a dat nastere multor speculatii si legende urbane, ambele continuandu-si infruntarea in incercarea de a castiga cel mai mult pe o piata in continua dezvoltare, unde sumele ce par astronomice sunt destinate unei investitii ce denota stil si pricepere: arta.  Septembrie 2005
Voteaza


Pe acelasi subiect: Andy Warhol | licitatii | comision
Comentarii 0 comentarii
Scrie comentariu
Introdu mai jos textul de aici
Scrie in casuta de mai sus codul de verificare
Alte articole din:
Noutati
Depeche Mode lanseaza Strange Strange Too pe Blu ray pentru prima oara
Depeche Mode lanseaza Strange/Strange Too pe Blu-ray pentru prima oara

Trupa Depeche Mode va lansa in decembrie o surpriza pentru fani, cele doua colectii de videoclipuri Strange (aparuta initial in 1998) si Strange Too (1990) pentru prima oara pe Blu-ray si DVD. Noul ...

Albumul Atom Heart Mother va fi reeditat intr o editie speciala
Albumul “Atom Heart Mother” va fi reeditat intr-o editie speciala

Lansat in 1970, “ Atom Heart Mother ” a fost albumul de studio cu numarul cinci pentru Pink Floyd, un succes comercial (primul lor disc ce ajungea pe prima pozitie in topurile britanice) ...

Judas Priest va lansa un nou album Invincible Shield
Judas Priest va lansa un nou album: Invincible Shield

Trupa Judas Priest a anuntat un nou album de studio, “ Invincible Shield ”, discul cu numarul 19 din lunga istorie a trupei si primul cu muzica noua de la “ Firepower ”, lansat ...

Un nou single The Rolling Stones Sweet Sounds of Heaven
Un nou single The Rolling Stones: Sweet Sounds of Heaven

Dupa ce a surprins anuntand un nou album, The Rolling Stones le ofera fanilor si o noua piesa, “ Sweet Sounds of Heaven ”, care va fi inclusa pe viitorul disc “ Hackney Diamonds ...

Bodyguardul 2023
Bodyguardul (2023)

O comedie de actiune cu John Cena, Alison Brie si Juan Pablo Raba in rolurile principale Cunoscut pentru aparitiile sale in pelicule pline de actiune si infruntari pe viata si pe moarte, John Cena ...

Alexandru Tocilescu cel mai bun regizor la VedeTeatru
Alexandru Tocilescu, cel mai bun regizor la VedeTeatru

Foto: indraznim.ro In competitia vedetelor din teatrul romanesc, prezente la Festivalul VedeTeatru organizat la Buzau sambata, 22 mai 2010, Alexandru Tocilescu a fost ales cel mai bun regizor. ...

Ha Ha Ha a castigat premiul Un Certain Regard la Cannes
Ha Ha Ha a castigat premiul Un Certain Regard la Cannes

Foto:stylemens.typepad.com Premiul Un Certain Regard al editiei de anul acesta a Festivalului de la Cannes a fost acordat sambata, 22 mai 2010, filmului Ha Ha Ha al sud-coreeanului Hong Sang-soo. ...

Ziua Primaverii invita elevii la dezbateri despre Europa

La Scoala cu clasele I - VIII Ciprian Porumbescu se desfasoara astazi, de la ora 16.00, prima manifestare din suita celor ce se vor inscrie in programul de activitati ale proiectului "Spring ...

Filmul lui Nemescu, cerut de straini

DISTRIBUTIE. "California dreamin’ (nesfarsit)", al lui Cristian Nemescu, castigatorul trofeului "Un Certain Regard" la Cannes, e cautat de distribuitorii straini.Filmul a fost deja vandut de ...

Festivalul de la Cannes si a desemnat premiantii
Festivalul de la Cannes si-a desemnat premiantii

Regizorul thailandez Apichatpong Weerasethakul a primit pentru filmul Oncle Boonmee premiul Palme d'Or, in cadrul editiei cu numarul 63 a Festivalului de la Cannes . Marele premiu al juriului ...

Mos Ion Roata si Cuza Voda

Intre taranii fruntasi care au luat parte, impreuna cu boierii, cu episcopii si cu mitropolitul tarii la Divanul ad-hoc din Moldova, in 1857, era si mos Ion Roata, om cinstit si cuviincios, cum sunt ...

Primii cautatori de comori cu legitimatie

Doar 100 de oameni au dreptul, oficial, sa caute comori pe teritoriul tarii noastre. Sunt membri ai Asociatiei Cautatorilor de Comori si Tezaure din Romania si au legitimatii care ii feresc de ...

Scoala in Spania
Scoala in Spania

Sistemul educational spaniol include atat scoli nationale cat si institutii de invatamant internationale, care respecta traditiile scolilor din Marea Britanie, Franta, Germania si nu numai, ...

Revista "Cutezatorii" se intoarce

Revista Cutezatorii, publicatie ce a leganat visele adolescentilor din regimul de trista si nostalgica amintire, se intoarce. De data aceasta, in format digital. Este vorba despre site-ul ...

Mircea Miclea si Cristian Adomnitei suparati pe reforma Ecaterinei Andronescu
Mircea Miclea si Cristian Adomnitei, suparati pe reforma Ecaterinei Andronescu

Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, este de parere ca resursele umane si alte segmente care formeaza invatamantul romanesc ar putea sa beneficieze de bani din fonduri europene cu care ...

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro

Va recomandam

The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec:  “Now and Then” The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec: “Now and Then”
“ Now and Then ” va putea fi ascultat in sfarsit in primele zile ale lunii viitoare, cand va fi lansat in format digital, iar ulterior si sub forma unui single dublu, impreuna cu ...
Alte recomandari:
Il Porcellino, una dintre cele mai populare atractii ale Florentei Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse Bruce Springsteen a lansat o noua piesa, “Addicted to Romance”, care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului “She Came to Me” Pieptenele pentru mustata care i-a apartinut lui Freddie Mercury s-a vandut cu peste 150 000 de lire + Vezi mai multe

Facebook

Fii prietenul nostru pe Facebook si pastreaza legatura cu lumea artei oriunde te-ai afla.

art-Travel

Muzeul Louis de Funes Muzeul Louis de Funes A fost jandarmul Ludovic Cruchot intr-o serie de filme care s-au bucurat de o incredibila popularitate. L-a jucat pe Harpagon, a fost expertul in gastronomie Charles Duchemin, l-a infruntat pe Fantomas si a jefuit o banca alaturi de intreaga familie, a ... Alte destinatii: Acasa la August Macke Acasa la Cezanne in Aix-en-Provence Mozart la Brno Cea mai mica statuie din Stockholm Lituania, tara cu unul dintre cei mai batrani stejari din lume + Destinatii pe meridiane

teatru, carte, film

Filme. Teatru. Concerte.:
Umbra lui Caravaggio
Umbra lui Caravaggio Viata unuia dintre cei mai controversati, influenti si fascinanti pictori din toate timpurile ajunge pe marile ecrane intr-un film regizat de Michele ......
+ alte recomandari: Filme. Teatru. Concerte.
Carte Artline:
Hotul de arta de Michael Finkel
Hotul de arta de Michael Finkel Stephane Breitwieser. Un nume prea putin cunoscut in istoria artei recente. Nu a fost nici pictor, nici sculptor, nici un grafician sau gravor de ......
+ alte recomandari: Carte Artline