inchide

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro
Artline.ro pe FaceBook Artline.ro pe Twitter Multimedia
ro | en
Contact
Upload lucrari

O scurta istorie a Podului Londrei

3 Comentarii



Podul Londrei, care trece peste Tamisa, este unul dintre simbolurile capitalei britanice si o atractie pentru turistii veniti din intreaga lume. Dar prea putini dintre acestia stiu istoria fascinanta a Podului Londrei.


 


Odinioara, in vremurile in care Londra era atat de departe de eleganta si stralucirea de astazi, apele Tamisei ocupau mult mai mult din pamantul micii asezari. Se pare ca atunci cand romanii au ajuns pe malurile raului, acesta era de peste cinci ori mai lat decat astazi, dar si mai putin adanc si mai usor de traversat. Abia prin interventia omului Tamisa a ajuns asa cum o stim astazi, si tocmai din cauza lucrarilor de stramtare a cursului in unele zone din Londra riscul de inundatii este mai mare. Romanii au  construit si un pod, la mica distanta de locul unde se gaseste astazi Podul Londrei, initial un pod de vase, apoi o structura solida din lemn.


 


podul londrei


 


Inca din perioada medievala puteai traversa Tamisa cu un bac, un vas masiv si greoi, dar incapator. Cand ultimul vaslas, un anume John Ovary, s-a stins, fiica s-a a folosit toata averea familiei (destul de modesta de altfel) pentru a construi in apropiere o manastire,  devenita  ulterior un colegiu pentru preoti. Preotii aveau sa fie si constructorii unui nou pod din lemn peste Tamisa, asumandu-si si rolul de paznici si ingrijitori. Biserica va capata ulterior numele de St Saviors, pentru ca in 1905 sa devina Catedrala Southwark de astazi. Prima mentiune documentara a Podului Londrei apare intr-o insemnare din 984 e.n., cand se spune ca o vrajitoare a fost dusa aici si inecata in apele Tamisei. Zece ani mai tarziu, Regele Elhelred s-a opus aici invaziei trupelor daneze, podul din lemn intrand astfel in folclorul local ca un simbol al eroismului.


 


Dar initial, potrivit legendelor, au existat mai multe poduri, ridicate in pripa aproximativ in acelasi loc si distruse de forta apelor sau in incendii, majoritatea improvizatii nu prea solide. Altele au pierit in timpul luptelor date intre englezi si numeroasele valuri de invadatori. In 1014, de exemplu, vikingii nu au putut trece cu vasele de lupta de podul care exista atunci. Solutia, deosebit de ingenioasa, a fost de a lega vasele de structura de rezistenta, si folosind curentul apei au trecut repede pe tarmul celalalt, incepand atacul. In urma lor podul s-a prabusit.


Nu se stie de cate ori Podul Londrei a fost construit si reconstruit,  in 1163 a fost ridicat din nou un pod  din lemn de ulm. Abia in 1176 Peter Colechurch, preot si arhitect, a inceput construirea unui pod de piatra peste Tamisa.


 


Constructia a inceput in 1176 dinspre capatul de vest al vechiului pod din lemn, care avea sa ramana in picioare pana la terminarea noului Pod al Londrei. Chiar daca inceputul era marcat de optimism, avea sa dureze mai bine de trei decenii pana cand podul va fi gata, dar chiar si asa a fost un triumf tehnic al epocii. Lipsiti de mijloacele de astazi, constructorii au realizat o adevarat performanta chiar pentru timpurile moderne. Cursul raului Tamisa a trebuit deviat, iar solutia a fost ingenioasa  : au fost sapate santuri uriase intre Radriffe si Patricksey, pentru a putea construi fundatiile. La jumatatea podului a fost construita o biserica, St Thomas, in amintirea lui Thomas Beckett. In final Podul Londrei s-a dovedit o reusita, in pofida scepticilor care au sustinut mereu ca este un proiect prea costisitor. Banii necesari au fost obtinuti atat din diverse taxe, cat si din sumele platite de cei care au vrut sa construiasca pe pod. Totul a fost gata in 1209, si nimeni nu isi imagina ca uriasa constructie va dura sase secole, inainte de a fi inlocuita cu un pod mai modern.


 


pod


London Bridge de William Henry Toms


 


Dar atunci aceasta constructie masiva, care diferea foarte mult de Podul Londrei de astazi, era o mandrie pentru oras. In total, podul avea 19 arcade, si astazi este aproape amuzant ca nici macar una nu era egala ca dimensiuni cu alta. Nu se stie exact daca aceasta inegalitate era datorata diferentelor de nivel ale fundului raului sau pur si simplu se lucrase neglijent, dar paradoxal, potrivit gravurilor de epoca, adauga un plus de personalitate constructiei. Dar Podul Londrei nu avea sa fie ferit de dezastre.


 


La doar trei ani de la terminarea primului pod de piatra de peste Tamisa, in noaptea de 10 iulie 1212, in incendiu a izbucnit in Southwark, de cealalta parte a raului. Numerosi locuitori au dat buzna sa stinga incendiul, trecand podul, dar avea sa fie o greseala fatala. Focul se extins la cladirile (numeroase) de pe pod, iar in scurt timp salvatorii s-au gasit prinsi intre flacari, fiind nevoiti sa se arunce in Tamisa. Chiar daca pe rau ajunsesera deja barci pentru salvarea londonezilor, multe s-au rasturnat si in final si-au pierdut viata peste 3000 de generosi salvatori, inecati in apele tulburi ale raului. Avea sa fie doar prima drama avand in centru Podul Londrei. Sapte ani mai tarziu, in 1282, a nins foarte mult, podul fiind acoperit de zapada si gheata. Din cauza greutatii si umiditatii cinci dintre arcadele principale s-au prabusit, altele crapandu-se si devenind instabile. Avea sa fie nevoie de multi ani pentru strangerea banilor necesari reparatiei, si pana in 1381 Podul Londrei nu a mai fost folosit. Abia in 1381 a fost reparat, si cu exceptia largirii drumului in secolul XVIII, avea sa ramana neschimbat, pana in 1825.


 


goff


Westminster, London de Fred E.J. Goff


 


Trecusera sase secole de la construirea primului pod de piatra, si deja tot mai multi dintre locuitori vedeau cum acesta se degradeaza tot mai mult. Era nevoie de o noua constructie si dupa ce au fost luate in considerare mai multe proiecte, a fost acceptat cel propus de John Rennie. Dar chiar daca noul pod a fost construit dupa desenele sale, constructia avea sa fie supervizata de fiul sau, Sir John Rennie, tatal murind cu putin inainte de inceperea lucrarilor. Prima piatra a noii fundatiei a fost pusa pe 15 iunie 1825, ultima, de cealalta partea a Tamisei, fiind asezata in decembrie 1826. La fel ca in urma cu sase secole, podul vechi a fost lasat in picioare in timp ce se lucra la noul Pod al Londrei, fiind folosit pentru trafica pana la terminarea noii structuri. Aceasta avea sa fie gata in 1831, William IV participand la inaugurarea oficiala de pe 1 august.


 


constructie


Taking Down the Houses of Old London Bridge de George Pyne


 


Pe masura ce traficul crestea tot mai mult, era nevoie de o largire a podului, ceruta cu insistenta mai ales de la jumatatea secolului XIX. Deja numarul vehiculelor care treceau podul zilnic era prea mare, si adesea totul se bloca, devenind haotic. In ciuda cererilor insa, oficialii au ignorat posibilitatea extinderii, in primul rand datorita costurilor foarte mari, dar si pentru a nu strica arhitectura initiala. Abia in 1902 podul a fost largit semnificativ cu cativa metri de fiecare parte.


street scene


Gravura de epoca infatisand aglomeratia de pe Podul Londrei


 


In 1967 s-a decis pentru a treia oara reconstruirea podului, pentru ca deja structura de rezistenta era grav afectata. Datorita tehnologiei moderne, de aceasta data impresionanta constructie avea nevoie de doar doi piloni masivi, ceea ce a usurat considerabil circulatia fluviala. Cand s-a anuntat insa demolarea podului construit de Rennie, au izbucnit proteste printre londonezi, care considerau constructia o opera de arta de o mare valoare istorica, multi sugerand restaurarea acestuia. In final, podul avea sa fie cumparat de un investitor american, care reprezenta McCulloch Properties, cu peste un milion de lire sterline. Constructia care insemnase atat de mult pentru Londra, inlocuita acum de un pod nou, a fost desfacuta in sectiuni, ca un gigantic puzzle, si trimisa peste Atlantic, ajungand in California pe 5 iulie 1968. Avea sa fie reconstruit, bucata cu bucata, in Lake Hatsu City, la jumatatea drumului dintre Phoenix si Las Vegas, iar prima piatra a fundatiei a fost pusa chiar de Sir Gilbert Inglefield, primarul Londrei, pe 23 septembrie 1968.


 


podul londrei


 


De atunci noul Pod al Londrei a ramas unul dintre simbolurile esentiale ale capitalei si al Marii Britanii, dar cine stie cat de curand va fi inlocuit cu un nou pod, mai bun si mai stabil, poate insa nu la fel de frumos.


 


Foto : corbis.com


 


www.artline.ro


 


Mai 2007


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Voteaza


Comentarii 3 comentarii
bianca

este super rezumatul sper ca voi fi admisa

0 2013 reply
1 0
b. c.

London bridge nu este acelasi lucru tower bridge! Mare confuzie!

0 2012 reply
0 0
b. c.

London bridge nu este acelasi lucru tower bridge! Mare confuzie!

0 2012 reply
1 0
Scrie comentariu
Introdu mai jos textul de aici
Scrie in casuta de mai sus codul de verificare
Alte articole din:
Va recomandam
The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec Now and Then
The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec: “Now and Then”

“ Now and Then ” va putea fi ascultat in sfarsit in primele zile ale lunii viitoare, cand va fi lansat in format digital, iar ulterior si sub forma unui single dublu, impreuna cu “ ...

Il Porcellino una dintre cele mai populare atractii ale Florentei
Il Porcellino, una dintre cele mai populare atractii ale Florentei

O realista si impresionanta statuie din bronz infatisand un mistret, cu blana aspra, colti mari si botul deschis, Il Porcellino este una dintre atractiile orasului Florenta, si poate fi vazut in ...

Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse
Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse

Scriitorul norvegian Jon Fosse (in varsta de 64 de ani) este castigatorul Premiului Nobel pentru Literatura 2023, opera sa cuprinzand piese de teatru, poezie, eseistica, romane, dar si carti pentru ...

Bruce Springsteen a lansat o noua piesa Addicted to Romance care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului She Came to Me
Bruce Springsteen a lansat o noua piesa, “Addicted to Romance”, care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului “She Came to Me”

Bruce Springsteen a lansat astazi un nou cantec, “ Addicted to Romance ”, o piesa noua compusa pentru coloana sonora a peliculei “ She Came to Me ”, o comedie romantica ...

Pieptenele pentru mustata care i a apartinut lui Freddie Mercury s a vandut cu peste 150 000 de lire
Pieptenele pentru mustata care i-a apartinut lui Freddie Mercury s-a vandut cu peste 150 000 de lire

Un mic pieptene din argint pentru mustata, un produs Tiffany & Co., a fost una dintre marile surprize in cadrul licitatiilor dedicate regretatului Freddie Mercury, dupa ce un colectionar a platit ...

Scurta incursiune in istoria filmului
Scurta incursiune in istoria filmului

Sursa foto: wikipedia.org Se poate afirma, fara nicio indoiala, ca pana la aparitia filmului, lumea nu descoperise inca sensul modern al cuvantului divertisment . Noua era tehnologica deschisa ...

Sticla de Murano arta mestesug traditie venetiana
Sticla de Murano - arta, mestesug, traditie venetiana

Murano, insula situata la 2 km de tarm in laguna venetiana, incanta prin farmecul cladirilor vechi si liniste. Aici s-a dezvoltat inaintea perioadei moderne o industrie a sticlei devenita celebra in ...

Cinci filme despre pictori celebri
Cinci filme despre pictori celebri

1. Lust For Life (1956) Un film destinat de la bun inceput sa devina un clasic, fie doar pentru cei doi mari actori care domina fiecare clipa: Kirk Douglas in rolul lui Vincent van Gogh si un ...

Stiati caA Taiwan
Stiati ca? Taiwan

1. Taiwan este o destinatie turistica tot mai populara. Si nu este de mirare. Are peste 1500 de kilometri de coasta, unele dintre cele mai frumoase si bine intretinute plaje din lume - si potrivit ...

Arhitecti romani Ion Mincu
Arhitecti romani. Ion Mincu.

Ion Mincu s-a nascut pe 20 decembrie 1852 la Focsani . Arhitect, profesor si deputat roman. Profesor la Scoala de Arhitectura din Bucuresti si intemeietor totodata al Scolii Nationale de ...

Ludwig van Beethoven biografie
Ludwig van Beethoven - biografie

Familia compozitorului era originara din Brabant, Belgia, tatal fiind muzician la Curtea din Bonn. Mama viitorului compozitor era o femeie blanda si retrasa, cunoscuta pentru bunatatea ei; ...

Craciunul in Franta

In Ajunul Craciunului copiii isi lasa pantofii langa soba pentru ca Pere Noel sa le puna in ei darurile. Bradul de Craciun este impodobit noaptea, pentru ca in dimineata de Craciun copiii sa gaseasca ...

Cele mai cunoscute 10 castele medievale
Cele mai cunoscute 10 castele medievale

10. Castelul Harlech - Tara Galilor Construit in secolul XIII de catre Regele Edward al Angliei, in regiunea Gwynedd, ca parte a lantului de fortarete ce ar fi trebuit sa respinga atacurile ...

Universitatea Banatului din Timisoara

Adresa: Calea Martirilor nr. 1 Telefon: 40256- 16 20 32; 16 20 39 Specializari: Protectia mediului Stiinte economice Relatii publice Comunicare si relatii publice ...

Universul picturii Pictori celebri si semnaturile lor
Universul picturii. Pictori celebri si semnaturile lor.

Semnaturile artistilor au fascinat intotdeauna, de la cele simple la cele foarte complicate, simbolice, reprezentative pentru ...

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro

Va recomandam

The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec:  “Now and Then” The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec: “Now and Then”
“ Now and Then ” va putea fi ascultat in sfarsit in primele zile ale lunii viitoare, cand va fi lansat in format digital, iar ulterior si sub forma unui single dublu, impreuna cu ...
Alte recomandari:
Il Porcellino, una dintre cele mai populare atractii ale Florentei Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse Bruce Springsteen a lansat o noua piesa, “Addicted to Romance”, care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului “She Came to Me” Pieptenele pentru mustata care i-a apartinut lui Freddie Mercury s-a vandut cu peste 150 000 de lire + Vezi mai multe

Facebook

Fii prietenul nostru pe Facebook si pastreaza legatura cu lumea artei oriunde te-ai afla.

art-Travel

Muzeul Louis de Funes Muzeul Louis de Funes A fost jandarmul Ludovic Cruchot intr-o serie de filme care s-au bucurat de o incredibila popularitate. L-a jucat pe Harpagon, a fost expertul in gastronomie Charles Duchemin, l-a infruntat pe Fantomas si a jefuit o banca alaturi de intreaga familie, a ... Alte destinatii: Acasa la August Macke Acasa la Cezanne in Aix-en-Provence Mozart la Brno Cea mai mica statuie din Stockholm Lituania, tara cu unul dintre cei mai batrani stejari din lume + Destinatii pe meridiane

teatru, carte, film

Filme. Teatru. Concerte.:
Umbra lui Caravaggio
Umbra lui Caravaggio Viata unuia dintre cei mai controversati, influenti si fascinanti pictori din toate timpurile ajunge pe marile ecrane intr-un film regizat de Michele ......
+ alte recomandari: Filme. Teatru. Concerte.
Carte Artline:
Hotul de arta de Michael Finkel
Hotul de arta de Michael Finkel Stephane Breitwieser. Un nume prea putin cunoscut in istoria artei recente. Nu a fost nici pictor, nici sculptor, nici un grafician sau gravor de ......
+ alte recomandari: Carte Artline