Viata lui Rembrandt este destul de bine cunoscuta specialistilor, care au avut la dispozitie destule documente si marturii de epoca pentru a trasa nu doar cariera impresionanta a unuia dintre marii pictori ai lumii, dar si pentru a reconstitui viata lui personala, strans legata de creatia sa, cu momentele sale de fericire si succes, dar si cu destule perioade de mizerie neagra, saracie, executari silite si pierderea timpurie a unor fiinte dragi. Iar in aceasta lunga cronica despre viata si arta numele de Geertje Dircx nu este tocmai usor de ignorat, ea fiind o vaduva care l-a crescut pe fiul artistului, Titus, dupa moartea primei sotii a lui Rembrandt, venerata Saskia pe care maestrul a folosit-o adesea ca model. Si pe care nu a uitat-o niciodata. Pret de sase ani relatia dintre cei doi a devenit mult mai stransa, s-a vorbit chiar de casatorie, dar in cele din urma s-a ajuns la o ruptura brutala si chiar la un lung proces, in care i-a cerut lui Rembrandt sume tot mai mari pentru intretinerea ei si ca despagubiri pentru sperantele ei inselate. Fara succes in cele din urma, mai ales dupa ce s-a dovedit ca pictorul ii daduse deja, inca din timpul relatiei si imediat dupa, sume relativ mari si bijuterii de familie. Daca pentru admiratorii pictorului Geertje Dircx este o prezenta mai curand malefica si un nume detestat, romanul publicat de Simone van der Vlugt (si bazat pe o minutioasa si exhaustiva documentare) incearca sa prezinte personajul in cu totul alta lumina, cu umbre si lumini pe masura panzelor lui Rembrandt. Nu era doar o profitoare, o femeie gata sa il santajeze pe unul dintre maestrii in viata, mai curand o fiinta cu un destin tragic, care s-a simtit chiar inselata si mintita, iar in felul ei simplu l-a iubit si respectat pe Rembrandt. I-ar fi servit si ca model, spun unii critici. Folosind in egala masura surse de epoca si fictiune, reconstruind cu migala, pasiune si acea cunoastere sigura a epocii atmosfera din acei ani, autoarea incearca (si cel putin la nivel estetic reuseste din plin) sa reevalueze si chiar sa reabiliteze un personaj cu o imagine profund negativa.
Cine a fost de fapt Geertje Dircx? A fost oare modelul pentru anumite lucrari? L-a iubit pe Rembrandt cu adevarat sau era interesata doar sa puna mana pe averea lui? A fost oare condamnata pe drept sau prestigiul pictorului a cantarit mult mai greu decat dovezile aduse in fata judecatorilor? Fresca istorica vasta, roman plin de viata si savoare, un capitol prea putin cunoscut din biografia unui maestru al artei (cu elementele fictionale firesti), este o calatorie si o lectie de istorie a picturii din Amsterdamul de odinioara.
Simone van der Vlugt, Iubita pictorului, editura Polirom, 2021


































