Cel putin la o privire superficiala monumentul modernist (cu tuse chiar suprarealiste) nu pare sa aiba nimic in comun cu imaginea sau cu viata compozitorului de geniu cu un destin tragic, insa una dintre cele mai cunoscute atractii turistice din Brno, Cehia, nu este doar o simpla fantezie locala. Pe cand avea doar 11 ani micul Mozart a cantat aici, alaturi de Maria Anna, sora sa mai mare, si a fost nu doar unul dintre principalele evenimente mondene ale deceniului – doar nu puteau lipsi notabilitatile din Brno – ci si un spectacol foarte bine primit de public. Pentru Mozart nu era ceva nou, canta deja cu siguranta unui artist care s-a obisnuit nu doar cu publicul si scena, dar si cu drumurile obositoare si interminabile, dar pentru oras a fost un moment cu adevarat istoric. Iar dupa acel concert din 30 decembrie 1767 Mozart a revenit in Brno, spun istoricii, in decembrie 1789, cand a avut loc premiera locala a operei Don Giovanni. Iar in fata cladirii unde a cantat micul Mozart mai tarziu avea sa fie instalat un monument cel putin neobisnuit. Un baietel sta in picioare pe un clavecin, surprins pe cand se misca in pasi de dans sau pluteste purtat de muzica, nuditatea reprezentand inocenta. Pe umarul drept se vede o aripa ce l-ar putea include in categoria acelor ingerasi dolofani, adesea prezenti in compozitii mitologice baroce si rococo, daca artistul nu ar fi ales sa ii dea o silueta filiforma, capul fiind insa cel al lui Mozart adult, chiar cu peruca dupa moda vremii. O singura aripa de inger? Daca s-a presupus initial ca perechea s-ar fi rupt in timp (poate in urma unui act de vandalism) astazi criticii considera ca lipsa ei subliniaza tocmai faptul ca Mozart a avut o soarta tragica, aripile sale fiind frante, rupte. Poate prea modern pentru subiectul sau, dar cum despre Mozart se povesteste nu doar ca avea un simt al umorului foarte dezvoltat, ci si cu tuse bizare, probabil ca ar fi apreciat aceasta reprezentare indrazneata.
Foto: flickr.com

		
































