 Worcester Art Museum din SUA, in colaborare cu Clark University si College of the Holy Cross, prezinta prima mare expozitie din afara Europei care exploreaza rolul artei in timpul epidemiei de ciuma care a devastat Europa cu secole in urma. "Hope and Healing: Painting in Italy in a Time of Plague, 1500-1800" (Speranta si vindecare - Pictura in Italia in vremea ciumei 1500-1800) cuprinde 37 de lucrari ale unor maestri ai curentului baroc, care au lucrat in Italia in timpul ciumei. Treizeci de muzee si colectionari privati, din America si Europa, au imprumutat lucrari pentru aceasta expozitie inedita, care include nume precum Tintoretto, Canaletto, Mignard, Sweerts sau Van Dyck.
 Worcester Art Museum din SUA, in colaborare cu Clark University si College of the Holy Cross, prezinta prima mare expozitie din afara Europei care exploreaza rolul artei in timpul epidemiei de ciuma care a devastat Europa cu secole in urma. "Hope and Healing: Painting in Italy in a Time of Plague, 1500-1800" (Speranta si vindecare - Pictura in Italia in vremea ciumei 1500-1800) cuprinde 37 de lucrari ale unor maestri ai curentului baroc, care au lucrat in Italia in timpul ciumei. Treizeci de muzee si colectionari privati, din America si Europa, au imprumutat lucrari pentru aceasta expozitie inedita, care include nume precum Tintoretto, Canaletto, Mignard, Sweerts sau Van Dyck.  Timp de secole, ciuma bubonica a cuprins Europa in mai multe randuri, ucigand mai multi oameni decat orice conflict al epocii. Italia mai ales a avut de suferit, in special din cauza numeroaselor porturi internationale, fiind lovita de mai multe ori de ciuma, de la jumatatea secolului XIV la inceputul secolului XVIII. In societatea teocratica a Italiei credinta raspandita era ca ciuma este trimisa ca pedeapsa de Dumnezeu, doar el putand sa-i fereasca sau sa-i vindece pe oameni de teribila boala. Ca masuri de aparare, biserica recomanda postul, procesiunile religioase, caritatea si rugaciunea pentru a opri ciuma.
Arta acelor secole servea la a aminti privitorilor remediile spirituale impotriva bolii. Picturile de inspiratie religioasa ofereau o tinta pentru rugaciune si introspectie, iar reprezentarile actelor de caritate aminteau italienilor ce trebuie sa faca pentru a atrage gratia divina. In unele lucrari este prezentata mai curand speranta unei vindecari spirituale decat a celei fizice, speranta invierii si pacii sufletului decat a corpului.
Subiectele operelor sunt de la portretizari intunecate ale cadavrelor infasurate in bandaje la imagini ale actelor de caritate. Imaginile din Venetia se alatura scenelor reprezentandu-i pe cei care isi riscau propria viata pentru a-i ingriji pe cei bolnavi.
Lucrarea "Ciuma la Ashdod" a lui Angelo Caroselli, unul dintre cele mai importante tablouri din cadrul expozitiei, este o reprezentare dupa pictura cu aceeasi tema realizata de Poussin. Caroselli a primit aceasta comanda in 1630 din partea colectionarului sicilian Fabrizio Valguarnera, cel care ii comandase lucrarea cu acelasi subiect si lui Poussin. Acest tablou este considerat astazi unul dintre cele mai reusite din creatia lui Caroselli si una dintre cele mai veridice marturii despre efectele ciumei la jumatatea secolului XVI in Italia.
Din colectia Metropolitan Museum of Art, tabloul lui Giovanni Battista Tiepolo "Saint Thecla Praying for the Plague-Stricken" aduce aminte de epidemia de ciuma din 1630, unul dintre cele mai violente si ucigatoare atacuri ale bolii.
Aceasta expozitie este un pionierat artistic, destinat imbinarii interdisciplinare, istoriei si evocarii prin intermediul picturii.
1-08-2005
Foto: Angelo Caroselli, "The Plague at Ashdod", 1630

 
			 
 
			
 
		
































