inchide

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro
Artline.ro pe FaceBook Artline.ro pe Twitter Multimedia
ro | en
Contact
Upload lucrari

"La Sarah Kane totul pe scena trebuie sa fie violent de sincer"

0 Comentarii
Cele doua reprezentatii din cadrul Festivalului National de Teatru ale spectacolului "Purificare", de Sarah Kane, montat de Andrei Serban la Nationalul din Cluj, au fost urmate de reactii extrem de dure din partea criticilor si de raspunsuri la fel de radicale ale regizorului.
Pentru ca disputa risca sa alunece, incet, dar sigur, pe panta unei controverse in afara artisticului, in care are dreptate toata lumea si nimeni, ziarul ZIUA publica in continuare o parte a unui interviu amplu, luat in vara acestui an, in care Andrei Serban vorbeste despre viziunea sa asupra piesei Sarei Kane, despre lucrul cu actorii si relatia cu spatiul teatral romanesc.
Spuneati ca ati vazut doua montari ale textului Sarei Kane. Cum ati defini relatia dintre montarea dvs. si celelalte versiuni scenice?
Una era versiunea poloneza a lui Warlikovski, teatrala si puternica, dar extrem de neagra, de pesimista, fara speranta, fara nici o posibilitate de iesire. Desi impresionant actoriceste si scenografic, pe mine spectacolul nu m-a convins. Piesa nu mi se pare ca e nici atat de cinica sau neagra cum apare in aceasta interpretare. Pentru ca tema piesei e dragostea, "Purificare" nu e lipsita de un anume romantism al sperantei prin iubire, singura care poate aduce o purificare posibila, de unde si titlul. Cealalta versiune a fost o montare a studentilor nostri de la Columbia, dar, desi era jucata cu mult elan si curaj tineresc, nu m-a convins nici ea. (...)
La Cluj, noi nu am vrut sa-i pedepsim pe spectatori nici cu o experienta dezolanta si morbida (de aceea nu am fortat aspectul negativ al piesei), dar nici cu una cosmetic-optimista. Pentru mine, universul Sarei Kane sugereaza in forma cea mai directa, mai bruta, aspecte despre ce e bun si rau in noi. Se transmit astfel doua mesaje: unul despre dezvaluirea ipocriziei, a falsitatii evidente din jur, si altul despre auto-cunoastere, (despre) a te accepta asa cum esti - bun/ rau, deprimat/ optimist, cu conditia ca trairile sa fie vii, reale, nu artificiale.
Am incercat impreuna cu actorii sa gasim starea de gratie sugerata subtil in piesa. De la simbolul numelui celor doua femei - Grace - pana la actiunea salvatoare a dragostei, care-l transforma umanizandu-l pana si pe un criminal, piesa e deschisa surprinzator, in ciuda atrocitatilor ce se tin lant, catre un univers poetic. De aceea, solutiile noastre vizuale au cautat sa respecte structura scriiturii, expresia fiind cand naturalista, cand expresionista, cand lirica.
Totusi, cum se face ca ati optat pentru o cheie mai degraba realista in abordarea unei piese antimimetice si non-aristotelice?
Pentru ca am pornit de la realism, asta ne-a ajutat sa nu alunecam pe coaja de banana numita metafora si sa ne spargem capul. Mie mi se pare ca la Sarah Kane totul pe scena trebuie sa fie brut, carnal, violent de sincer si de puternic de real. Piesele ei sunt scrise pornind de la un stil naturalist pe care l-a prelucrat si transformat in timp ce descoperea propria sa cale. Desi rafinata si supersofisticata, Kane ura tot ce aparea ca artificial pe scena, detesta "comentariul regizorului", era pentru adevarul gol, nemachiat, neslefuit. Era dusmana metaforei. (...) Aceste adevaruri greu de inghitit, iata ce ar trebui sa retraim pe scena, ne aminteste autoarea, nu spectacole care sa ne dea in cap cu metafore teoretice. Daca asta ar fi miza, atunci spectatorii ar pleca asa cum au venit. Pentru ca nimic nu s-a intamplat in ei. Si, sigur, asa cum o intuiesc pe Sarah Kane, ea ar socoti ca e stupid sa faci o piesa pentru teatrologi, ca sa analizeze ei "codurile regiei", cand poti sa le dai o cina si sa vorbesti acolo despre asta sau sa faci o conferinta.
De acest pericol al comentariului am incercat sa ne ferim si noi in lucrul la "Purificare". Nu stiu in ce masura am reusit. Ca sa ma incurajeze, dupa o repetitie cu public o prietena imi spunea "Sinuciderea lui Robin e reala: el sta acolo spanzurat sub apa dusului, nemiscat minute intregi, spre uimirea spectatorilor. E ceva veridic, palpabil, te-ai putea duce sa-l atingi. E credibil pentru ca vezi cu ochii tai cum si-a dat drumul agatat doar cu o funie de gat. (...)"
Unor spectatori, aceasta repetitie deschisa li s-a parut lunga, pretentioasa, chiar plicticoasa, in timp ce altora de pe acelasi rand experienta li s-a parut ceva "dinamic, care te loveste in stomac". De aceea am optat pentru un realism anume amestecat cu altceva, ca sa ai voie sa simti niste lucruri, sa-ti pui niste intrebari. Sarah Kane nu scria peltele, detesta ifosele intelectualiste. Ea era mult prea directa pentru cei ce veneau s-o critice si, in plus, nu-i pasa de ce cred si spun ceilalti, avea ceva de transmis si-si asuma riscul. Ea a ajuns devreme in viata la concluzia ca nu mai avea nevoie sa mearga la teatru, pentru ca teatrul asa cum se juca nu-i spunea nimic. A abandonat devreme universitatea, caci si-a dat seama ca nu credea nici in scoala pentru ca, in cazul ei, nu ai nevoie de nici o scoala ca sa traiesti niste emotii puternice, daca ele ti se transmit ca atare.
Daca ar fi sa-i caracterizati in cateva cuvinte pe actorii de la Cluj, ce-ati putea spune despre fiecare dintre ei?
(...) Andras Hathazi venea de la Teatrul Maghiar si juca pentru prima oara in limba romana. Un actor minunat, occidental prin disciplina, rigoare si seriozitate exemplara, Andras s-a mulat ca o manusa pe rolul destul de ambiguu al criminalului-doctor-magician care-si gaseste salvarea in dragoste. Ionut Caras si Adrian Cucu, desi la inceput au avut probleme sa "intre in pielea personajului" (caci nu e usor pentru doi barbati care iubesc femeile sa se sarute pe buze si sa se mozoleasca pe scena intr-o relatie homosexuala pasionata), dar au trecut cu bine pragul delicat si ne-au convins ca iubirea e "fara frontiere". Am fost extrem de bucuros sa-i pot lua in distributie pe Cristi Grosu, Anca Hanu si Silvius Iorga, care erau studenti cand au participat la "workshop"-ul din vara lui 2005 pe care l-am tinut la Cluj. Desi extrem de diferiti individual, toti trei impreuna sunt remarcabili prin flexibilitatea si devotamentul de care dau dovada, degaja un spirit bun care ii contagiaza si pe ceilalti. Ramona Dumitrean, o actrita-cameleon cu posibilitati inca putin explorate de regizori, m-a convins, prin tehnica ei mai apropiata de film decat de teatru - un fel de cine-verite - ca e exact ce cautam sa gasesc - sa poti s-o crezi ca e o prostituata cu suflet de aur, cum a scris Kane. Andreea Bibiri, singura descinsa in "secta" clujeana din afara, a dat dovada exceptionalului ei talent, facand din Grace exact imposibilul pe care autoarea il cerea: sora care vrea sa-si transforme corpul ca sa renasca intr-un trup de barbat. Toti acesti actori au fost vizibil miscati de experienta piesei si a lucrului impreuna in timpul unei grele veri toride.
Desi e periculos de pronuntat, caci expresia e obosita dupa ce a fost abuzata prea mult, totusi risc sa afirm ca un spirit adevarat de echipa s-a alcatuit in jurul acestui proiect cu "Purificare". O mica familie artistica, unde increderea si afectiunea unuia pentru celalalt si a tuturor pentru toti devenisera contagioase.
Pana in ultima zi de lucru... Cand, surpriza si soc, totul s-a destramat in cinci minute! Nu vreau sa dezvalui amanunte si detalii care au contribuit la acest sfarsit dezolant al unei relatii pe care, in lipsa de alte cuvinte, o pot numi magica, spre care in teatru mereu nazuim, dar care foarte rar chiar se intampla! Ce e interesant de observat e legat de limita care aparent exista intre teatru si viata. O familie creata prin munca pe scena functioneaza doar acolo, in universul si spatiul imaginatiei devenite realitate pentru o clipa. Toata prepararea de lunga durata ce include exercitii zilnice diverse are ca scop crearea unui organism subtil de grup care sa functioneze armonios. O familie in viata, mi-am dat seama in acel moment, este ceva mult mai greu de obtinut. Necesita o pregatire de o cu totul alta natura, pentru care nu eram echipati. Desi cred ca teatrul (dupa eternul model grec) ar trebui sa te fortifice pentru ca sa revii la viata mai liber si mai disponibil, in cazul nostru nu a fost sa fie asa. De ce? O intrebare deschisa.
Ce-ati sperat de la aceasta intoarcere in teatrul romanesc si de la lucrul cu actori tineri? Care credeti ca va fi impactul acestor montari ("Purificare", la Cluj, "Pescarusul", la Sibiu) nu neaparat asupra spectatorilor, ci asupra esteticii teatrale actuale din Romania?
Intreband pe cineva din curiozitate care este hiba actuala a teatrului romanesc, mi s-a raspuns: "O idee simpla si de efect e cel mai greu lucru de obtinut azi la noi in teatru. Cel mai des se cauta o complicatie care sa arate ce si destept e regizorul; ceva ce te astepti sa fie teatru (adica realitatea vietii transmisa prin actori) versus ceva care-ti demonstreaza pretiozitatea regizorului ("sunt tare, mare, important") dar nu are putere, pentru ca nu e real - nu crezi, nu-l vezi cu ochii tai."
As putea adauga ca, daca trebuie gasita neaparat o vina, ea e si a actorilor, desi e adevarat ca regizorul are o putere exagerata azi, iar actorii (in afara celor asa-zis vedete, care in Romania reprezinta un club destul de redus) sunt adesea unelte infricosate, intimidate in fata dictaturii agresive a regiei, care are o autoritate necalificata. Ce drept au acesti regizori si cine le-a dat autoritatea? Evident ca nici actorii nu mai sunt pregatiti azi la un nivel profesional inalt. Scolile sunt dezorganizate, totul e in degringolada, teatrele angajeaza fara nici o rigoare a selectiei pe absolventi, nu exista nicaieri o viziune sau un credo legat de intrebarea esentiala de ce facem teatru.
Pentru mine, experienta concreta de a merge la teatru ar trebui sa fie ceva care sa treaca prin corp si sa lase urme. (...)
Daca am vrut sa schimb ceva in estetica curenta? Nici vorba, nu pot schimba nimic in nimeni, nu am nici cea mai mica iluzie ca as putea. Dar am avut in vara ocazia sa demonstrez prin exemplul de a lucra cu actorii (nu doar tineri) ca asta este baza, ca fara atentia totala pentru actor si ce se intampla cu el nu e nevoie sa mergem la teatru - doar pentru cine stie ce filosofie avangardista sau ca sa ne indopam cu mesaje inutile, greu de digerat. Dar nu e nevoie sa ne adresam unui public prea conservator urmand carari deja batatorite, in loc sa avem pasiunea sa cautam curiosi necunoscutul, riscand continuu si fiind cei dintai sa recunoastem cand am ajuns pe drumul gresit. Nu am revenit nici ca sa fac frumos la critici, nici sa astept sa joc spectacolul (in gluma fie spus) doar ca sa vina criticii cu autobuzul de la Bucuresti, sau ca sa bifez premii. Nu fac montari doar pentru festivaluri de teatru! (...) Am ajuns sa fiu indiferent in ce priveste festivalurile, remarcand cat de superficial de snobi sunt multi dintre cei ce le alcatuiesc si frecventeaza, cum se iau dupa val, dupa moda care se schimba capricios de la un an la altul. (...) Cum poate sa progreseze teatrul cu astfel de ocazii in care tot ce ramane sunt reportaje scrise pretentios si partinitor, nu pe intelesul publicului, nici al actorilor?! Un reporter al teatrului trebuie sa iubeasca fanatic teatrul, la fel de fanatic ca si cei ce sunt pe scena, si sa ajute prin propria sa viziune la evolutia in bine a miscarii, nu la subminarea ei.
Nu, nu cred ca pasagera mea trecere prin teritoriul teatral romanesc va insemna ceva. Pe de o parte, continui sa nu apartin acestui spatiu mioritic, mi se repeta ca vin dinafara. Se intampla sa fiu bine primit, ici si colo, dar pe o durata scurta. Bine ca nu stau prea mult, caci si asa incomodez pe multi. (...)
Voteaza


Comentarii 0 comentarii
Scrie comentariu
Introdu mai jos textul de aici
Scrie in casuta de mai sus codul de verificare
Alte articole din:
Noutati
Depeche Mode lanseaza Strange Strange Too pe Blu ray pentru prima oara
Depeche Mode lanseaza Strange/Strange Too pe Blu-ray pentru prima oara

Trupa Depeche Mode va lansa in decembrie o surpriza pentru fani, cele doua colectii de videoclipuri Strange (aparuta initial in 1998) si Strange Too (1990) pentru prima oara pe Blu-ray si DVD. Noul ...

Albumul Atom Heart Mother va fi reeditat intr o editie speciala
Albumul “Atom Heart Mother” va fi reeditat intr-o editie speciala

Lansat in 1970, “ Atom Heart Mother ” a fost albumul de studio cu numarul cinci pentru Pink Floyd, un succes comercial (primul lor disc ce ajungea pe prima pozitie in topurile britanice) ...

Judas Priest va lansa un nou album Invincible Shield
Judas Priest va lansa un nou album: Invincible Shield

Trupa Judas Priest a anuntat un nou album de studio, “ Invincible Shield ”, discul cu numarul 19 din lunga istorie a trupei si primul cu muzica noua de la “ Firepower ”, lansat ...

Un nou single The Rolling Stones Sweet Sounds of Heaven
Un nou single The Rolling Stones: Sweet Sounds of Heaven

Dupa ce a surprins anuntand un nou album, The Rolling Stones le ofera fanilor si o noua piesa, “ Sweet Sounds of Heaven ”, care va fi inclusa pe viitorul disc “ Hackney Diamonds ...

Bodyguardul 2023
Bodyguardul (2023)

O comedie de actiune cu John Cena, Alison Brie si Juan Pablo Raba in rolurile principale Cunoscut pentru aparitiile sale in pelicule pline de actiune si infruntari pe viata si pe moarte, John Cena ...

Bucurestenii vor avea cinematograf in aer liber

Singurul cinematograf in aer liber din Bucuresti va fi inaugurat sambata seara in cadrul Festivalului Filmului European (3-13 mai), cu proiectia filmului "Un franc elvetian la 14 pesetas ...

Ultimele versuri, ultimul volum

LANSARE În curând, la Vaslui va avea loc lansarea post mortem a ultimului volum de versuri al regretatului poet vasluian Ion Enache Prin vointa si eforturile celor lăsati ...

Crazy Salsa Fest a treia editie
Crazy Salsa Fest, a treia editie!

In 1982, Comitetul International al Dansului din cadrul Institutului International de Teatru (ITI – UNESCO) a infiintat Ziua Internationala a Dansului . Ziua de 29 aprilie nu a fost aleasa ...

Poetul Ovidius, la an aniversar

Cu ocazia implinirii a 2050 ani de la nasterea poetului latin Ovidius Publius Naso, Facultatile de Istorie si Stiinte Politice si Litere, din Universitatea Ovidius Constanta, in colaborare cu ...

Malaele, cel mai asteptat artist la Festivalul de Teatru de la Brasov

Spectacolul "Mascariciul", cu Horatiu Malaele in rolul principal, montat pe scena Teatrului Bulandra, este cel mai asteptat spectacol la Festivalul Dramaturgiei Contemporane de la Brasov, toate ...

Mos Ion Roata si Cuza Voda

Intre taranii fruntasi care au luat parte, impreuna cu boierii, cu episcopii si cu mitropolitul tarii la Divanul ad-hoc din Moldova, in 1857, era si mos Ion Roata, om cinstit si cuviincios, cum sunt ...

Primii cautatori de comori cu legitimatie

Doar 100 de oameni au dreptul, oficial, sa caute comori pe teritoriul tarii noastre. Sunt membri ai Asociatiei Cautatorilor de Comori si Tezaure din Romania si au legitimatii care ii feresc de ...

Scoala in Spania
Scoala in Spania

Sistemul educational spaniol include atat scoli nationale cat si institutii de invatamant internationale, care respecta traditiile scolilor din Marea Britanie, Franta, Germania si nu numai, ...

Revista "Cutezatorii" se intoarce

Revista Cutezatorii, publicatie ce a leganat visele adolescentilor din regimul de trista si nostalgica amintire, se intoarce. De data aceasta, in format digital. Este vorba despre site-ul ...

Mircea Miclea si Cristian Adomnitei suparati pe reforma Ecaterinei Andronescu
Mircea Miclea si Cristian Adomnitei, suparati pe reforma Ecaterinei Andronescu

Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, este de parere ca resursele umane si alte segmente care formeaza invatamantul romanesc ar putea sa beneficieze de bani din fonduri europene cu care ...

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro

Va recomandam

The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec:  “Now and Then” The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec: “Now and Then”
“ Now and Then ” va putea fi ascultat in sfarsit in primele zile ale lunii viitoare, cand va fi lansat in format digital, iar ulterior si sub forma unui single dublu, impreuna cu ...
Alte recomandari:
Il Porcellino, una dintre cele mai populare atractii ale Florentei Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse Bruce Springsteen a lansat o noua piesa, “Addicted to Romance”, care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului “She Came to Me” Pieptenele pentru mustata care i-a apartinut lui Freddie Mercury s-a vandut cu peste 150 000 de lire + Vezi mai multe

Facebook

Fii prietenul nostru pe Facebook si pastreaza legatura cu lumea artei oriunde te-ai afla.

art-Travel

Muzeul Louis de Funes Muzeul Louis de Funes A fost jandarmul Ludovic Cruchot intr-o serie de filme care s-au bucurat de o incredibila popularitate. L-a jucat pe Harpagon, a fost expertul in gastronomie Charles Duchemin, l-a infruntat pe Fantomas si a jefuit o banca alaturi de intreaga familie, a ... Alte destinatii: Acasa la August Macke Acasa la Cezanne in Aix-en-Provence Mozart la Brno Cea mai mica statuie din Stockholm Lituania, tara cu unul dintre cei mai batrani stejari din lume + Destinatii pe meridiane

teatru, carte, film

Filme. Teatru. Concerte.:
Umbra lui Caravaggio
Umbra lui Caravaggio Viata unuia dintre cei mai controversati, influenti si fascinanti pictori din toate timpurile ajunge pe marile ecrane intr-un film regizat de Michele ......
+ alte recomandari: Filme. Teatru. Concerte.
Carte Artline:
Hotul de arta de Michael Finkel
Hotul de arta de Michael Finkel Stephane Breitwieser. Un nume prea putin cunoscut in istoria artei recente. Nu a fost nici pictor, nici sculptor, nici un grafician sau gravor de ......
+ alte recomandari: Carte Artline