inchide

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro
Artline.ro pe FaceBook Artline.ro pe Twitter Multimedia
ro | en
Contact
Upload lucrari

"Am mers cu maicutele la prasit pe camp"

0 Comentarii
Castigatoare a premiului TVR pentru film studentesc - cu documentarul In to the field - la editia din 2006 a Festivalului International de Film Documentar Astra, Alyssa Grossman (doctorand la Universitatea din Manchester) calca pe urmele altor antropologi americani care au facut teren in Romania: David Kideckel, Gail Kligman si Katherine Verdery. In to the field a obtinut, pe langa premiul de la Sibiu, un premiu special la festivalul international de film documentar din Iowa (SUA) si a mai participat la cateva festivaluri europene de gen. Filmul Alyssei Grossman, primit cu entuziasm de publicul de la Sibiu, surprinde viata cotidiana a calugaritelor de la manastirea Varatec si pune accentul nu pe ritualurile religioase, ci pe munca manuala si felul in care se structureaza ierarhic comunitatea de maici, depasind locurile comune cu care ne-au familiarizat majoritatea reporterilor aterizati in manastiri.

Tendinta de europenizare nu e neaparat solutia cea mai buna pentru Romania de astazi

- Cand ai venit pentru prima oara in Romania si care au fost primele fenomene ce ti-au atras atentia ca antropolog? Eventual cateva cuvinte despre schimbarile pe care le percepi acum, la cativa ani distanta.
- Am venit prima data in Romania in 1997, ca turist, impreuna cu o prietena de-a mea din America, ca sa vedem cum e intr-o fosta tara comunista, pentru ca nu fusesem pana atunci deloc in Europa de Est. Am stat o luna atunci, calatorind prin diverse orase din tara si stand cu familii romanesti care ne-au primit in gazda. Intotdeauna m-au interesat elementele de viata cotidiana, cum poti sa afli mai mult despre o cultura si un sistem politic pe baza obiectelor si imaginilor de zi cu zi. M-am intors in 1999, cu o bursa Fulbright, si am mai stat 15 luni, ca sa fac cercetare despre muzeele etnografice, si pe vremea aceea colaboram la Muzeul Taranului Roman. De atunci m-am mai intors de cateva ori, in 2003, 2004 si 2005, cate o saptamana sau doua. Iar in august 2006 am venit iarasi pentru un an ca sa fac munca de teren pentru doctorat, pe care il pregatesc la Facultatea de Antropologie Sociala a Universitatii Manchester din Anglia.
In acest timp de zece ani am observat multe schimbari in Romania - atat cele care sar in ochi, cat si cele subtile, dar profunde -, dar si eu m-am schimbat intre timp; nimic nu mai e cum era in trecut, chiar daca pentru mine exista totusi o tendinta de a ma raporta la imaginea pe care am gasit-o prima data cand am venit in Romania. Dar poate m-au atras exact lucrurile care nu seamana cu cultura occidentala sau cu cea tipica pentru America si din cauza asta simt un pic de nostalgie; si nu cred ca tendinta asta de europenizare sau de americanizare e neaparat solutia cea mai buna pentru Romania de astazi.
- In ce circumstante ai ales sa-ti faci terenul in Romania?
- Am ales sa fac terenul in Romania pentru ca dupa ce am venit aici prima oara au inceput sa creasca legaturile (si sentimentele personale) cu oamenii si locurile pe care le-am cunoscut aici. Din cauza ca multa lume in SUA nu stia nimic despre Romania si nu erau prea multi turisti din Vest, am putut sa descopar tara intr-un mod mai individual, mai putin influentat de preconceptii cultivate de mass-media.

"Vroiam sa arat ca maicutele traiesc si momente de veselie"

- Ti-ai ales ca subiect pentru documentar un teren destul de "sensibil": teritoriul religiei. Care sunt accentele pe care le subliniaza filmul tau?
- Am vrut sa fac un film cu viata cotidiana ca subiect. Si mi s-a parut interesant sa aleg un context in care publicul crede ca personalitatile individuale si viata cotidiana sunt coplesite de elementul exclusiv religios, bisericesc si extramundan. Vroiam sa arat prin filmul meu ca maicutele au si ritmuri de viata care contin munca manuala, si ca traiesc momente de veselie, si ca relatiile intre ele sunt foarte bogate. Sunt destule filme antropologice despre manastiri, dar putine despre ce se intampla in spatele imaginii religioase.
- Cat timp au durat filmarile si ce cantitate de material ai avut la dispozitie cand ai facut montajul?
- Am fost mai multe ori la Varatec, in 1999, 2000 si 2003, dar am venit cu camera video numai in 2005, cand am stat aproape o luna. Am locuit atunci la casa unor maici, in camera lor de oaspeti (locuiesc "de sine" acolo, nu "de obste"), si mancam impreuna, mergeam cu ele la slujbe si le insoteam la munca lor distribuita ierarhic (de "ascultare"). Am avut 21 de ore de material video si din asta trebuia sa fac un film de 30 de minute pentru disertatia mea de masterat. Am facut montajul cand m-am intors in Anglia, folosind calculatoarele de la universitate si am avut 14 zile la dispozitie pentru asta.
- Ce dificultati ai intampinat in realizarea documentarului si cum ai reusit sa depasesti problemele legate de accentul specific moldovenesc al calugaritelor de la Varatec?
- Intotdeauna e greu sa filmezi oamenii si vietile lor de zi cu zi, dar mai ales intr-un mediu de tipul manastirii, unde foarte multe lucruri nu sunt vizibile sau scoase in evidenta la prima vedere. Trebuia sa am aparatul de filmat cu mine peste tot, ca sa se obisnuiasca maicutele cu prezenta lui; mai ales la inceput a fost greu sa stiu cand sunt momentele cele mai potrivite sa filmez. Cred ca e o chestie mai mult de intuitie, dar si de rabdare, pentru ca trebuie sa astepti pana cand intelegi mai bine ce se intampla in jurul tau, altfel filmezi fara sa stii la ce sa te uiti sau

 


semnificatia adevarata a momentului. Din cauza asta a fost necesar sa stau acolo aproape o luna, ca sa prind lucrurile dincolo de suprafata. Chiar daca aveam deja cativa ani de experienta cu limba romana, accentul moldovenesc in varianta monahala a fost totusi complicat pentru mine si bineinteles n-am putut sa inteleg toate nuantele celor ce se spuneau.
- Documentarul tau sparge schema clasica a genului prin inserturile catorva animatii simpatice. Care este rolul lor in film si cum le-ai realizat?
- Animatiile au fost facute de colega mea Selena Kimball, o americanca, aceasta venind cu mine la Varatec ca sa ma ajute cu sunetul. Ea si-a adus camera ei cu film adevarat, un Bolex 16 mm, cu 8 minute de film (fata de 21 ore digitale pe care le-am avut eu...), Si in timpul in care stateam la manastire ea a inceput sa experimenteze animatie cu "stop motion", folosindu-ma ca subiect. Pur si simplu ne jucam cu tehnologia asta veche, care sta la baza oricarui film de astazi. Si dupa cateva experimente am inceput sa facem scene mici care ilustreaza cat de greu e sa fii antropolog, sa te adaptezi la o situatie necunoscuta, si mai ales sa urmaresti lucrurile cu aparatul de filmat cand te afli singur pe teren. Nu stiam atunci daca sunt reusite sau nu, dar dupa ce ne-am intors in Anglia si le-am developat, am vazut ca majoritatea au iesit bine. Iar momentul cand m-am gandit sa le bag cumva in film a venit relativ tarziu, la montajul final al materialului. Intr-un fel, animatiile m-au ajutat sa organizez restul filmului si le-am structurat intentionat ca sa sparga mai "observational" celelalte scene.

- Au fost momente in care ti s-a cerut sa nu filmezi?
- Cateva zile dupa ce am venit la Varatec, maica stareta mi-a dat blagoslovenia sa filmez peste tot in manastire, chiar si in chiliile maicutelor mi-a fost mai usor dupa asta. Totusi unele maici nu vroiau sa filmez scenele pe care ele le considerau "necuviincioase". Uneori le-am facut sa-si schimbe parerea, de exemplu cand erau in bucatarie sau cand radeau impreuna, dar si cand spalau rufe prea murdare. Alteori am respectat dorintele lor, de exemplu o data cand eram in locurile publice din sat, la farmacie, sau in parcarea unde venea autobuzul; acolo mi-au cerut sa nu filmez. Am observat ca au avut mai multa incredere in mine dupa ce am mers cu ele la prasit, pe camp, pentru ca am stat toata ziua cu vreo 50 de maici, de dimineata pana seara, si am dat cu sapa cateva ore. Au inteles ca vroiam sa invat si eu mai mult despre ele si ca nu vin ca un reporter de la televiziune cateva ore si apoi sa plec; au fost mai deschise si mai intelegatoare cu aparatul.

Am vrut sa provoc niste discutii despre metodele de a face filme etnografice

- Filmul a putut fi vazut la festivaluri, dar si in mediul academic. Ce gen de reactii ai observat?
- Filmul meu a fost proiectat la festivaluri de filme documentare si in mediile mai academice. Cred ca din cauza ca nu e un film conventional nici pentru domeniul comercial, nici pentru domeniul antropologic, n-a produs reactii coerente. Unora le-au placut secventele de animatii mai mult decat altora (de obicei, antropologii mai traditionali nu mor dupa ele...). Dar stiam ca o sa fie controversat si tocmai de asta vroiam sa provoc niste discutii despre metodele de a face filme etnografice. Cred ca antropologia vizuala se afla acum intr-o perioada de tranzitie si un fel de deschidere, cand oamenii vin cu mai multe idei inovative si interdisciplinare si uneori e nevoie de lucruri mai controversate ca sa stimuleze o dezbatere mai vie si creativa.

- Ai ales ca teren de cercetare pentru doctorat tot Romania. Care e subiectul si cum o sa-l exploatezi?
- Tema mea este memoria evenimentelor recente si, mai precis, felul in care este ea traita in aceasta perioada de tranzitie, de postcomunism si cum construiesc oamenii amintiri despre trecut, in contexte mai "informale", nu numai prin arhive sau monumente nationale sau muzee, ci si prin imagine, povesti, obiecte, care apar in contexte mai cotidiane si personale.

- Ai avut ocazia la Sibiu sa vezi cateva documentare romanesti? Care sunt cele care ti-au atras atentia?
- Un film documentar romanesc care mi-a placut foarte mult la Sibiu a fost "Satul sosetelor", facut de Ileana Stanculescu, despre satul Viscri, langa Brasov.
Filmul e foarte atent la detaliile mici si e clar ca Ileana a cunoscut foarte bine locul si oamenii pe care i-a filmat si prin secvente scurte exprima foarte mult, fara sa fie didactic sau sa foloseasca un "voice over". Are o poveste simpla, dar simpatica, redata profesionist. Am observat ca filmele mai reusite se indeparteaza de modelele mai conventionale (pline de "narration" sau "voice over") si incearca sa povesteasca, sa captiveze publicul prin imagine si prin emotii. Mi-au placut si filmele lui Dumitru Budrala, "Blestemul ariciului", care a fost filmat tot intr-un stil de "direct cinema". M-a impresionat "The New Eldorado", un film de Kocsis Tibor, despre situatia minei de aur in Rosia Montana, care este un subiect atat de actual.

- Daca ar fi sa mai realizezi un documentar in Romania, care ar fi subiectul?
- Mai trebuie sa fac un film documentar in Romania ca parte a tezei mele de doctorat, legat de lucrarea scrisa. Ma intereseaza Bucurestiul si filmul meu o sa fie mai mult despre oras si despre felul in care s-a schimbat si continua sa se schimbe, dar si despre cum au ramas in el perceptiile oamenilor, mai ales acum, cand schimbarile sunt atat de vizibile si drastice.

 




Bogdan Iancu
Voteaza


Comentarii 0 comentarii
Scrie comentariu
Introdu mai jos textul de aici
Scrie in casuta de mai sus codul de verificare
Alte articole din:
Noutati
Depeche Mode lanseaza Strange Strange Too pe Blu ray pentru prima oara
Depeche Mode lanseaza Strange/Strange Too pe Blu-ray pentru prima oara

Trupa Depeche Mode va lansa in decembrie o surpriza pentru fani, cele doua colectii de videoclipuri Strange (aparuta initial in 1998) si Strange Too (1990) pentru prima oara pe Blu-ray si DVD. Noul ...

Albumul Atom Heart Mother va fi reeditat intr o editie speciala
Albumul “Atom Heart Mother” va fi reeditat intr-o editie speciala

Lansat in 1970, “ Atom Heart Mother ” a fost albumul de studio cu numarul cinci pentru Pink Floyd, un succes comercial (primul lor disc ce ajungea pe prima pozitie in topurile britanice) ...

Judas Priest va lansa un nou album Invincible Shield
Judas Priest va lansa un nou album: Invincible Shield

Trupa Judas Priest a anuntat un nou album de studio, “ Invincible Shield ”, discul cu numarul 19 din lunga istorie a trupei si primul cu muzica noua de la “ Firepower ”, lansat ...

Un nou single The Rolling Stones Sweet Sounds of Heaven
Un nou single The Rolling Stones: Sweet Sounds of Heaven

Dupa ce a surprins anuntand un nou album, The Rolling Stones le ofera fanilor si o noua piesa, “ Sweet Sounds of Heaven ”, care va fi inclusa pe viitorul disc “ Hackney Diamonds ...

Bodyguardul 2023
Bodyguardul (2023)

O comedie de actiune cu John Cena, Alison Brie si Juan Pablo Raba in rolurile principale Cunoscut pentru aparitiile sale in pelicule pline de actiune si infruntari pe viata si pe moarte, John Cena ...

O noua premiera la TNB: "Vizita batranei doamne"

Spectacolul „Vizita batranei doamne” de Friedrich Durrenmatt, a avut premiera, sambata, la Sala Mare a Teatrului National din Bucuresti. „Vizita batranei doamne” este un ...

Tezaur fotografic romanesc Colectia Costica Acsinte la MNTR
Tezaur fotografic romanesc - Colectia Costica Acsinte la MNTR

5 - 11 septembrie 2014, Sala Acvariu Tezaur fotografic romanesc – Colectia Costica Acsinte VERNISAJ: 5 septembrie, ora 16:30 Povestile demult uitate ale unor romani de la inceputul secolului ...

Expozitie de pictura, grafica si sculptura la Lugoj

Incepand de joi, 28 aprilie 2011, pana in data de 19 mai 2011, Galeria " Pro Arte " Lugoj (str. Alexandru Mocioni nr.3) gazduieste o expozitie de pictura, grafica si sculptura. ...

Programul CANTEMIR - editia 2007

Prin Programul Cantemir 2007, lansat de Institutul Cultural Roman, proiecte cu o componenta culturala internationala pot obtine finantare la una din cele trei sectiuni: festival, promovare, cooperare. ...

Festival de muzica baroca pe esplanada Bibliotecii Nationale a Romaniei
Festival de muzica baroca pe esplanada Bibliotecii Nationale a Romaniei

Aflat la cea de-a doua editie, Festivalul “Nocturne Baroce” se va desfasura in perioada 1 - 6 septembrie 2014 pe esplanada Bibliotecii Nationale a Romaniei. Festivalul se deschide luni, 1 ...

Mos Ion Roata si Cuza Voda

Intre taranii fruntasi care au luat parte, impreuna cu boierii, cu episcopii si cu mitropolitul tarii la Divanul ad-hoc din Moldova, in 1857, era si mos Ion Roata, om cinstit si cuviincios, cum sunt ...

Primii cautatori de comori cu legitimatie

Doar 100 de oameni au dreptul, oficial, sa caute comori pe teritoriul tarii noastre. Sunt membri ai Asociatiei Cautatorilor de Comori si Tezaure din Romania si au legitimatii care ii feresc de ...

Scoala in Spania
Scoala in Spania

Sistemul educational spaniol include atat scoli nationale cat si institutii de invatamant internationale, care respecta traditiile scolilor din Marea Britanie, Franta, Germania si nu numai, ...

Revista "Cutezatorii" se intoarce

Revista Cutezatorii, publicatie ce a leganat visele adolescentilor din regimul de trista si nostalgica amintire, se intoarce. De data aceasta, in format digital. Este vorba despre site-ul ...

Mircea Miclea si Cristian Adomnitei suparati pe reforma Ecaterinei Andronescu
Mircea Miclea si Cristian Adomnitei, suparati pe reforma Ecaterinei Andronescu

Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, este de parere ca resursele umane si alte segmente care formeaza invatamantul romanesc ar putea sa beneficieze de bani din fonduri europene cu care ...

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro

Va recomandam

The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec:  “Now and Then” The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec: “Now and Then”
“ Now and Then ” va putea fi ascultat in sfarsit in primele zile ale lunii viitoare, cand va fi lansat in format digital, iar ulterior si sub forma unui single dublu, impreuna cu ...
Alte recomandari:
Il Porcellino, una dintre cele mai populare atractii ale Florentei Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse Bruce Springsteen a lansat o noua piesa, “Addicted to Romance”, care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului “She Came to Me” Pieptenele pentru mustata care i-a apartinut lui Freddie Mercury s-a vandut cu peste 150 000 de lire + Vezi mai multe

Facebook

Fii prietenul nostru pe Facebook si pastreaza legatura cu lumea artei oriunde te-ai afla.

art-Travel

Muzeul Louis de Funes Muzeul Louis de Funes A fost jandarmul Ludovic Cruchot intr-o serie de filme care s-au bucurat de o incredibila popularitate. L-a jucat pe Harpagon, a fost expertul in gastronomie Charles Duchemin, l-a infruntat pe Fantomas si a jefuit o banca alaturi de intreaga familie, a ... Alte destinatii: Acasa la August Macke Acasa la Cezanne in Aix-en-Provence Mozart la Brno Cea mai mica statuie din Stockholm Lituania, tara cu unul dintre cei mai batrani stejari din lume + Destinatii pe meridiane

teatru, carte, film

Filme. Teatru. Concerte.:
Umbra lui Caravaggio
Umbra lui Caravaggio Viata unuia dintre cei mai controversati, influenti si fascinanti pictori din toate timpurile ajunge pe marile ecrane intr-un film regizat de Michele ......
+ alte recomandari: Filme. Teatru. Concerte.
Carte Artline:
Hotul de arta de Michael Finkel
Hotul de arta de Michael Finkel Stephane Breitwieser. Un nume prea putin cunoscut in istoria artei recente. Nu a fost nici pictor, nici sculptor, nici un grafician sau gravor de ......
+ alte recomandari: Carte Artline