inchide

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro
Artline.ro pe FaceBook Artline.ro pe Twitter Multimedia
ro | en
Contact
Upload lucrari

Va mai exista pictura la sfarsitul Mileniului al III-lea?

1 Comentarii

ZiaRul de la 5 a realizat un interviu cu Elena Bissinger, artist plastic din Beius.


In www. artLine.ro Elena Bissinger are expuse numeroase  lucrari, iar numarul mare de mesaje pe care le-a primit de la vizitatorii site-ului artLine.ro intaresc ideea ca lucrarile sale impresioneaza prin culoare si inocenta necompromisa, inocenta  despre care artista vorbeste si in interviul redat in aceasta pagina.


Doua expozitii recente (2010): “Dor de primavara”, “Reflectii de primavara”, cateva tablouri: “Simfonie de toamna”, “Dona toamnei”, “Boboc de toamna”, “Simfonia de iarna”, “Dona primaverii”, “De primavara iubita”, “Inima de primavara”, “In camasa de vara” si alte cateva sute de panze numai cu flori! Imi inspira o Craiasa a florilor ingemanata cu un Antonio Vivaldi al picturii, o confirmare exemplara a libertatii de gandire si a usurintei de “versificare” a expresiei plastice: o artista care transpune franturi de viata in tuse de penel.



Carte de vizita:
100% ardeleanca. Nascuta intr-o friguroasa zi de 2 ianuarie, in cel mai mic municipiu din Romania, orasul regretatului actor Adrian Pintea. Dupa ce a absolvit liceul in targul natal, si-a continuat studiile (Scoala de arta si Facultatea de arte vizuale – sectia Pictura) in Oradea. A pictat aproape 1000 de tablouri, din care peste 800 se gasesc deja in colectii particulare din SUA, Canada si Europa.


1. Monet si Renoir sau mai degraba Pollock si Kandinsky?
Elena Bissinger: Acestia mi-au placut dintotdeauna, dar nu ei sunt cei de la care am pornit. Renasterea (Botticelli si sfarsitul sec. al XV-lea), Clasicismul (Poussin si sec. al XVII-lea) si Realismul (Courbet in sec. al XIX-lea) sunt cele trei mari curente, “treptele” de pe care m-am lansat in cariera. Ori de cate ori am fost tentata sa pictez in stil impresionist, am considerat ca este mai bine sa aman momentul pentru mai tarziu, dupa ce voi fi aprofundat stilurile clasic si realist. Am inceput sa pictez inca din copilarie, in special peisaje, flori, animale… Mai tarziu, in facultate fiind, am descoperit un adevar fundamental: doar pornind de la clasic iti poti defini stilul. Pe cei doi exponenti majori ai expresionismului abstract i-am descoperit ceva mai tarziu si m-am lasat angrenata in stilul degajat, gestual si spontan. Deoarece consider ca inca mai am multe de invatat, astept sa ma surprind cautand in subconstient acel licăr unic, sursa unei creatii revolutionare, ceva ce nu a fost descoperit inca, ceva ce nu a fost conceput. De fapt, pentru tot ceea ce creăm suntem indatorati certitudinii ca avem deja integrate: ideea, cuvantul, starea – si dobandim toate acestea numai prin cunoastere, simtire, stari sufletesti. Cum se intampla de fapt la toti pictorii, si lucrarile mele imi tradeaza diferitele perioade pe care le-am parcurs.


Ca de obicei, am formulat putine intrebari, complet neconventionale si (aparent) haotice. Scopul urmarit este acela de a va invita pe dvs., cititorii, sa continuati interviul prin intermediul sectiunii de comentarii, sa aflati tot ceea ce v-ar putea interesa despre picturile, persoana si personalitatea talentatei artiste Elena Bissinger.


2. O expozitie de pictura este un monolog al artistului sau un dialog cu privitorii?
E.B.: Mai degraba un monolog, zic eu, dar si dialog. Despre aceasta din urma forma de “convorbire” as spune doar atat: ca pictor, vii in fata publicului cu creatiile tale, iar lucrarile trebuie sa “vorbeasca” despre tine mai mult decat rostesti tu in cuvinte. De obicei, impactul unei expozitii este unul pozitiv si realizeaza, intre privitor si artist, o punte, o legatura directa. De la un astfel de eveniment pleci, de regula, fericit si implinit, deoarece gandurile si impresiile pozitive te domina si iti dau incredere in fortele proprii, dar si imboldul de a crea mai departe. Cu speranta ca ai transmis privitorului exact mesajul dorit, cauti sa mentii un echilibru intre asteptarile potentialilor vizitatori (clienti) si propria placere de a picta.


3. Cui va adresati cu precadere: initiatilor sau celor nesofisticati?
E.B.: Pictez pentru ceea ce sunt si ma adresez celor ce vor, indiferent de statutul lor. Iubitorul de arta, indiferent cat este de initiat, are capacitatea de a recunoaste in creator pe acel personaj misionar al carui mesaj artistic l-a facut sa tresara, l-a facut sa-si indrepte privirea spre opera, spre acea lucrare. Si doreste, poate, sa o pastreze in amintirea lui.


4. Talentul se mosteneste?
E.B.: Se poate, oare, vorbi despre legile geneticii in acest caz? Posibil, dar cred ca mostenirea talentului este, mai degraba, un dar de la Dumnezeu. Am avut norocul de a ma naste langa un tata caruia nu-i era nici strain si nici indiferent simtul artistic. S-a ingrijit ca dragostea lui pentru frumos sa o lase mostenire aceleia care, credea el pe atunci, avea sa-i calce pe urme. Tata a fost zugrav de meserie, dar avea un deosebit simt al frumosului si al esteticului. Nu avea de unde sa stie ca, peste ani, din cele cinci fete pe care le-a adus pe lume doua aveau sa opteze pentru artele plastice. Spun asta deoarece mai am o sora care picteaza si pe care am descoperit-o eu mai tarziu, iar in completare, va spun ca si fiul meu cel mare – Antoniu – deseneaza foarte frumos. Fiecare din ei detine deja propriul palmares artistic.


5. Ce rol joaca puritatea culorii in ansamblul compozitional?
E.B.: Consider ca puritatea culorilor porneste dintr-un sufletul cald si dintr-o inocenta necompromisa. Astfel, intr-o compozitie, culorile au rolul de a transmite tot ceea ce artistul doreste pentru sine in primul rand: caldura, dragoste, simtaminte profunde si sensibilitate. Privitorul le receptioneaza prin intermediu picturii si beneficiaza de energia pozitiva transmisa de aceasta.


6. “Amprenta” Elenei Bissinger e mai mult tematica sau stilistica?
E.B.: Nu as putea spune ca numai eu pictez flori, dar pot sa afirm ca numai eu pictez florile asa. Aduna o suta de artisti intr-un loc si da-le aceeasi tema; fiecare o picteaza in stilul sau, pentru ca fiecare o percepe altfel. Imi place sa cred ca abordarea mea plastica este una deosebita, deoarece stilul de pictura in cutit nu este foarte comun si, oricum, nu in aceasta maniera.


7. Ati pictat vreodata icoane?
E.B.: Am pictat icoane, imi plac foarte mult, dar consider ca e un subiect mult prea sacru si, nu ma tem sa recunosc deschis, ma tem sa nu deviez de la canon. As lasa mai degraba calugarilor sau maicilor aceasta sarcina, deoarece sunt mai aproape de cele sfinte; ei si-au dedicat intreaga viata monahiei, de aceea consider ca sunt mai curati la suflet decat noi si mai indreptatiti sa picteze icoane. Chiar de curand am cumparat o icoana si i-am daruit-o sotului meu.


8. Cat traieste un tablou?
E.B.: Viata unui tablou depinde in primul rand de calitatea materialelor. Daca in trecut vopselele erau preparate in atelier de catre ucenicii marilor maestri si, in timp, aceste culori si-au aratat adevarata lor valoare, nu as putea spune despre materialele folosite in prezent ca ar dainui macar tot atat. As prefera sa cred ca evoluand, a crescut rata durabilitatii si prelungirii vietii unui tablou.


9. Ati avut trotineta? Ce doreati sa deveniti pe vremea aceea?
E.B.: Nu am avut niciodata trotineta si nici bicicleta, dar tot ce-mi puneam in gand, intr-o zi se implinea. Provin dintr-o familie modesta (ca sa nu spun de-a dreptul saraca) cu multe guri de hranit, nici nu aveam dorinte prea mari fiind constienta ca de unde nu e, nici Dumnezeu nu cere, stiam ca nu au de unde. Imi amintesc cu emotie ca intr-o seara, mica fiind, primisem de la parinti cu ocazia sarbatorii de 1 Mai, o pereche de pantofi rosii din lac, ceea ce pentru mine era tot ce imi doream la vremea respectiva. In acea noapte i-am visat, eram fericita, dar cum stiam ca visele se risipesc odata cu venirea zorilor, nu mica mi-a fost mirarea cand dimineata i-am gasit, cat se poate de reali, langa patul meu. Uitasem complet ca tocmai ii primisem in ajun si am ramas mult timp cu impresia ca uneori visele se implinesc. Mai tarziu au venit dorintele adevarate si pot spune ca sunt un om implinit deoarece mi-am indeplinit misiunea pe acest pamant: mi-am format o familie, am construit o casa, am sadit cel putin un pom si mi-am definit cariera de artist plastic, dupa ce 10 ani am lucrat ca muncitor intr-o fabrica de mobila.


10. Trandafir sau floarea soarelui?
E.B.: Inclin sa afirm ca este un ciclu de trandafiri si floarea sorelui. Nu vreau sa para ca am o obsesie a florii soarelui, asa cum se spunea despre Van Gogh de pilda. Din 2002 pana in 2004 am preferat stilul abstract si am cochetat cu tehnica drip painting ca si Pollock. Vezi MacrelArt.com; aici am postat lucrari din acea perioada si majoritatea au luat drumul catre SUA. Sunt peste 400 de lucrari in acest stil, care acum sunt in colectii private din SUA si EUROPA, iar alte aproximativ 400 de lucrari cu flori, majoritatea in colectii particulare din Romania.


11. Ce ati simtit cand s-a vandut primul dv. tablou?
E.B.: Nu a fost un tablou de sevalet, ci a fost o pictura pe perete. Tata ma lua cu el la lucru si pictam pe pereti tot felul de modele figurative. Am primit primii mei bani pentru restaurarea unei picturi pe perete. Am fost deosebit de incantata si mi-a intarit increderea in fortele proprii, fiind pe atunci eleva la gimnaziu.


12. Cum vedeti lumea Artelor Plastice romanesti in momentul de fata? (Evolutia dv. ar fi avut aceeasi traiectorie, sa presupunem, la Bucuresti?)
E.B.: Nu pot sa spun ca o vad catalogata intr-un anume curent. Tot ce se picteaza este ca un torent de informatii intr-un amestec de abstract si impresionism. Toti trecem prin perioade de cautare, regasire, renegare… Daca m-as fi nascut la Bucuresti, poate as fi ales sa ma exprim intr-o alta forma de arta. Mi-ar fi placut baletul, eram ca o trestie, aveam silueta ideala pentru un asemenea rol.


13. Numiti doua persoane care v-au orientat pasii inspre aceasta frumoasa cariera.
E.B.: In afara de tatal meu, l-as mentiona pe profesorul Anton NAGHIU, promotor si fost director al Universitatii Populare din Beius, cel care m-a ajutat sa fac prima expozitie personala in iulie 1997 la Videojobcenter, Primaria Beius. Prin anul 2002 am fost remarcata de fosta mea profesoara de la “Cercul de desen” din cadrul Casei Pionierilor Beius, cum se numea institutia in vremea aceea, doamna Stela VESA, actualmente pictor cu renume si care mi-a fost mentor. As putea spune ca au fost intalniri cruciale. Stela Vesa a fost ucenica, sa-mi dea voie sa spun asa, marelui artist al Beiusului, Niculiţă POP; l-am cunoscut si eu, dar eram prea mica sa-mi dau seama de importanta evenimentului. Una peste alta, am fost pe maini bune si le multumesc cu aceasta ocazie tuturor ca au aparut in calea mea atunci cand era nevoie.


14. Va mai exista pictura la sfarsitul Mileniului al III-lea?
E.B.: Nu prea cred, sau poate va fi ceva de tip SF; la cat de mult este poluata atmosfera si planeta noastra, m-as mira sa mai existe viata pe Pamant. Dar sa ne lasam pentru o clipa amagiti de vise: poate vom avea tablouri care vorbesc si se misca la fel ca in Harry Potter, eventual un fel de tablouri, care sa-ti tina companie si sa-si schimbe infatisarea dupa starea ta de spirit, determinandu-te sa fii vesel cand esti trist… Poate se aduna toate artele: pictura, muzica, teatrul…intr-un singur corp, formand un intreg. “Ei, daca as stii eu!”, vorba unui vechi prieten de familie.


15. Asa cum se obisnuieste in interviurile din Zia®ul de la 5, va las ultimul cuvant:
E.B.: Nu as fi incheiat inca, dar mi-e frica sa nu va plictisesc, mai bine ramane ca picturile mele sa va spuna mai multe decat am facut-o eu. Multumesc pe aceasta cale d-lui Dan Costinas si ziarului pe care il reprezinta, pentru sansa de a va vorbi prin intermediul acestui interviu. Dorindu-va toate cele bune, astept sa ne revedem intr-un context artistic viitor. Cu stima, Elena.


.


 

Voteaza


Pe acelasi subiect: Kandinsky | Pollock | Renoir | tablouri
Comentarii 1 comentarii
Cristina

Dragut. Cat priveste intrebarea daca va mai exista pictura, probabil va mai exista avand in vedere rezistenta ei de-a lungul timpului. Si cu atita tehnica in jur poate dorinta de a face diferite lucruri manufacturier, simplu sau artistic, va creste.

01 Aprilie 2010 reply
0
Scrie comentariu
Introdu mai jos textul de aici
Scrie in casuta de mai sus codul de verificare
Alte articole din:
Va recomandam
Ce poate nu stiati despre Coreea de Sud
Ce (poate) nu stiati despre Coreea de Sud

1. Cu o suprafata de aproximativ 100 000 de km patrati, Coreea de Sud este una dintre cele mai verzi tari din lume, mai bine de jumatate din teritoriul total fiind acoperit de paduri. In plus ...

Falsuri in istoria artei
Falsuri in istoria artei

Jean-Baptiste Camille Corot (1796-1875) a fost nu doar unul dintre cei mai importanti pictori moderni francezi (a fost chiar numit cel mai mare peisagist francez al secolului XIX, si nu putini au fost ...

Targul de modele din Montparnasse
Targul de modele din Montparnasse

Inainte de Primul Razboi Mondial, cand viata pitorescului cartier avea sa treaca prin schimbari pe care nimeni nu le anticipase, in fiecare zi de luni avea loc un targ... de modele. Fireste, nu putine ...

Mecanicul de Fernand Leger
Mecanicul de Fernand Leger

Un barbat cu mustata, o tigara fumegand intre degete (pe unul dintre ele se vad doua inele), un tatuaj marinaresc pe bratul drept, un fundal in care se intalnesc forme geometrice simple, nuante ...

Cinci muzee dedicate celebritatilor
Cinci muzee dedicate celebritatilor

1. Muzeul Chaplin , Corsier-sur-Vevey, Elvetia: la o trecere oricat de superficiala in revista a creatiilor sale este cert ca lumea cinematografiei de astazi ar fi fost cu totul alta, categoric mai ...

Sticla de Murano arta mestesug traditie venetiana
Sticla de Murano - arta, mestesug, traditie venetiana

Murano, insula situata la 2 km de tarm in laguna venetiana, incanta prin farmecul cladirilor vechi si liniste. Aici s-a dezvoltat inaintea perioadei moderne o industrie a sticlei devenita celebra in ...

Stiati caA Taiwan
Stiati ca? Taiwan

1. Taiwan este o destinatie turistica tot mai populara. Si nu este de mirare. Are peste 1500 de kilometri de coasta, unele dintre cele mai frumoase si bine intretinute plaje din lume - si potrivit ...

Dan Puric lanseaza cartea "Fii demn !"

5 noiembrie 2011, orele 19.00, la Teatrul de pe Lipscani - sala Rapsodia (din str. Lipscani nr 53) actorul și regizorul Dan Puric prezinta cea mai noua carte pe care a scris-o, “Fii ...

Boras orasul sculpturilor
Boras, orasul sculpturilor

Prin traditie, Boras reprezinta un epicentru suedez al industriei textile si afacerilor cu mandate postale. Doar in ultimii ani latura sa culturala a capatat proportii ce concorda cu background-ul ...

Arhitecti romani Ion Mincu
Arhitecti romani. Ion Mincu.

Ion Mincu s-a nascut pe 20 decembrie 1852 la Focsani . Arhitect, profesor si deputat roman. Profesor la Scoala de Arhitectura din Bucuresti si intemeietor totodata al Scolii Nationale de ...

Ludwig van Beethoven biografie
Ludwig van Beethoven - biografie

Familia compozitorului era originara din Brabant, Belgia, tatal fiind muzician la Curtea din Bonn. Mama viitorului compozitor era o femeie blanda si retrasa, cunoscuta pentru bunatatea ei; ...

Craciunul in Franta

In Ajunul Craciunului copiii isi lasa pantofii langa soba pentru ca Pere Noel sa le puna in ei darurile. Bradul de Craciun este impodobit noaptea, pentru ca in dimineata de Craciun copiii sa gaseasca ...

Cele mai cunoscute 10 castele medievale
Cele mai cunoscute 10 castele medievale

10. Castelul Harlech - Tara Galilor Construit in secolul XIII de catre Regele Edward al Angliei, in regiunea Gwynedd, ca parte a lantului de fortarete ce ar fi trebuit sa respinga atacurile ...

Traditii culturale spaniole
Traditii culturale spaniole

Cultura spaniola este un amestec de traditii si influente diverse, de la cele latine si iberice, la catolicismul romano-catolic sau universul islamic maur, o lume eclectica de ...

Universul picturii Pictori celebri si semnaturile lor
Universul picturii. Pictori celebri si semnaturile lor.

Semnaturile artistilor au fascinat intotdeauna, de la cele simple la cele foarte complicate, simbolice, reprezentative pentru ...

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro

Va recomandam

Ce (poate) nu stiati despre Coreea de Sud Ce (poate) nu stiati despre Coreea de Sud
1. Cu o suprafata de aproximativ 100 000 de km patrati, Coreea de Sud este una dintre cele mai verzi tari din lume, mai bine de jumatate din teritoriul total fiind acoperit de paduri. In ...
Alte recomandari:
Falsuri in istoria artei Targul de modele din Montparnasse Mecanicul de Fernand Leger Cinci muzee dedicate celebritatilor + Vezi mai multe

Facebook

Fii prietenul nostru pe Facebook si pastreaza legatura cu lumea artei oriunde te-ai afla.

art-Travel

Gura Adevarului o capcana pentru mincinosi Gura Adevarului, o capcana pentru mincinosi O figura stranie, din marmura, veche de sute de ani, poate chiar mai mult. Un chip alcatuit din linii simple, elegante, cu gauri in locul ochilor, narilor si gurii, dar impresia de ansamblu este amenintatoare, te astepti ca dintr-un moment in altul sa ... Alte destinatii: Cinci obiective turistice norvegiene mai putin obisnuite Kelso, Scotia Ainsa, Spania Anstruther, Scotia Frigiliana, Spania + Destinatii pe meridiane

teatru, carte, film

Filme. Teatru. Concerte.:
Depeche Mode Spirits in the Forest la Happy Cinema
Depeche Mode - Spirits in the Forest la Happy Cinema 21 - 24 noiembrie 2019, ora 19.30, Happy Cinema, Bucuresti Fanii Depeche Mode vor putea sa vada cel mai nou film-documentar lansat de celebra ......
+ alte recomandari: Filme. Teatru. Concerte.
Carte Artline:
Doctor Sleep de Stephen King
Doctor Sleep de Stephen King Danny Torrance revine in continuarea unuia dintre cele mai de succes romane publicate de Stephen King Publicat in 2013 si asteptat indelung de fanii ......
+ alte recomandari: Carte Artline