inchide

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro
Artline.ro pe FaceBook Artline.ro pe Twitter Multimedia
ro | en
Contact
Upload lucrari

"Am dat lovitura cu trei filme"

0 Comentarii
Mihai Chirilov, directorul TIFF aduce la Cluj, in premiera cele mai premiate pelicule romanesti.


Cu 13 mamaligi apetisante postate simbolic pe afisurile sectiunilor si o editie speciala de Stella Artois, pe modelul Cannes, Festivalul de Film Transilvania (TIFF) se pregateste pentru editia cu numarul cinci. Cel mai mare festival de film din Romania incepe vineri, cu un nou director, in persoana criticului de film Mihai Chirilov care a programat in deschidere proiectia celui mai asteptat film romanesc al momentului, "A fost sau n-a fost?", in regia lui Corneliu Porumboiu.

EVZ:Cat de complicat este sa aduci nume intr-un festival de film? Mihai Chirilov:De obicei este complicat, pentru ca ai de-a face cu doua tipuri de comportament. Sunt oameni care vor sa vina la festival, te asigura de bunele lor intentii dar in acelasi timp iti servesc si niste argumente cum ca le este imposibil pentru ca au alte obligatii, dupa cum este categoria cealalta de oameni care nu au neaparat obligatii si gandesc totul in termeni financiari. Asta e o lege nescrisa a invitatilor de marca in festivaluri. Un festival trebuie sa aiba buget pentru asa ceva. Tot ceea ce se cheama onorariu de vedeta e ca un salariu, de fapt, in virtutea caruia o vedeta hotaraste daca vine si sta si in cap. Exista vedete care in momentul in care sunt invitate si le sunt satisfacute pretentiile ele fac orice. In fiecare an avem parte si de astfel de invitati. Exemplul cel mai pregnant de anul asta a fost Sofia Loren, care ar fi fost o lovitura. Dar poate fi foarte, foarte costisitor. Din experienta altor festivaluri care au invitat-o exista o suma care se vehiculeaza. E o suma care se mai adapteaza in functie, de tara, de amploarea evenimentului, dar vorbim de peste 100.000 de euro. Numai ca vedetele astea sunt foarte destepte. Nu spun niciodata ca vin cu conditia sa-mi dai atat. Practic e un business desi nu e chiar o piata. In momentul in care vorbesti de atat de multi bani e clar ca n-ai de unde sa-i platesti decat daca un sponsor foarte puternic spune ok, vedeta vine in Romania adusa de. Si nu a fost cazul.


Care a fost cel mai scump film pe care-l aduceti in festival? Cel mai scump film pe care l-am cumparat anul asta a fost ABBA, the movie (ce va avea duminica, o proiectie in aer liber – n.r.). Pentru ca franciza ABBA este una dintre cele mai protejate din istoria muzicii, e un film pe care am incercat sa-l obtin inca de anul trecut cand copia a fost reconditionata. Vorbim de un film vechi de aproape 30 de ani, intamplator si primul film pe care l-am vazut eu vreodata, e si o ambitie personala. E un film pentru care nu trebuie sa te luptI doar cu detinatorul drepturilor filmului, producatorii, ci, mai mult decat atat, cu detinatorul drepturilor muzicii. Filmul este de fapt un pretext pentru piesele ABBA. Suma totala s-a ridicat la 1.500 de euro, drepturile de muzica, plus 230 de euro, un soi de taxa pentru a dizloca filmul din arhiva de film suedez.


Cum ai facut selectia pentru competitia de anul asta? Ideea de la care am pornit, practicata in majoritatea festivalurilor este de a face un focus pe cinematografia unei tari care in momentul de fata este relevanta. Mie mi s-a parut ca anul asta e momentul sa trec oceanul, in America de Sud, Argentina, de unde am avut in anii trecuti niste filme, putine e drept, dar n-au fost editii din care sa lipseasca. Ironia face ca in 2005 un film din Uruguai a castigat Marele Premiu, iar in 2004, un film din Peru. Deci, pe undeva, a fost un fel chiar de obligatie a noastra fata de America de Sud care ne-a suflat doua premii, sa-i dedicam o atentie mai mare. Practic, incepand de anul trecut, filmele argentiniene nu au lipsit din cele trei mari festivaluri, Berlin, Cannes si Venetia. Sunt cinci filme per totat, chiar si cel mai mare succes de box-office. Focusurile astea tematice pe tari vor sa surprinda o stare si un adevar. Ori adevarul asta nu-l faci numai din filme de arta. Trebuie sa arati tot, si filmele pe care le-au vazut cei mai multi, si filmele cu care au calatorit prin festivaluri.


Acelasi principiu l-ai aplicat si cand ai selectat romanii? La filmele romanesti este destul de usor pentru ca nu sunt foarte multe. E foarte usor de transat, pentru ca la filmele romanesti vorbesti ori de filme bune, sau foarte bune, care automat intra in selectie, ori de filme proaste sau foarte proaste, pe care automat le stergi cu buretele. Si intermediar, mai exista filme in diverse stadii de productie, iar tu tot speri sa le ai si pana la urma nu le ai. In competitie, in premiera anul asta, sunt doua filme romanesti, al lui Porumboiu si Mitulescu. Pe Porumboiu l-am ales inainte sa fie selectionat la Cannes, pe Mitulescu l-am vazut abia dupa ce a fost selectionat la Cannes si pentru ca nu m-am decis pe care dintre ele sa le arat in competitie, le-am luat pe amandoua, pentru ca mi s-au parut foarte bune si foarte diferite, un pic paradoxal pentru ca amandoua trateaza cumva acelasi subiect (Revolutia – n.r.). Am zis ca voi fi scuzat pentru anomalia asta pentru ca acum doi ani am avut o alta anomalie cand am respins toate filmele romanesti din concurs.


Ce s-a schimbat anul asta in filmul romanesc? E nevoie de foarte mult ca sa se schimbe filmul romanesc. E nevoie de o lege noua, e nevoie de o distribuire mult mai judicioasa a banilor, de o organizare mai profesionista a concursurilor CNC. Sunt constient ca va lua foarte mult timp pana se va intampla asta, aici putem sta linistiti. Nu stiu atat daca este o schimbare pentru ca, am mai zis-o, nu cred ca putem vorbi de o cinematografie romaneasca. Suna, poate, radical, dar in momentul in care ai cateva titluri pe ani, si, intr-adevar, cateva din ele dau lovitura in festivalurile internationale, e o combinatie de recunoastere si de noroc. Dar, am sa fiu foarte marxist si am sa spun ca o cinematografie se judeca in primul rand prin cantitate. Doar pornind de la o cantitate poti discuta despre calitatea, si, procentual vorbind, poti ajunge la o cinematografie isi poti da seama daca ai o cinematografie relevanta. Ori anul asta, cred ca este un an bun, este un an norocos, este un an inspirat, asta e tot ce pot sa spun, pentru ca e o chestie de conjunctura. Din punctul asta de vedere, sa ai un an in care dintr-odata trei filme romanesti sunt selectate la Cannes, e ceva. Si care filme romanesti, imediat dupa Cannes vin si la TIFF. E un an bun, e un an baftos. Nu stiu cat de relevant pentru cinematografia romaneasca si nici nu cred ca trebuie sa privim lucrurile asa. Pur si simplu trebuie sa ne bucuram ca am dat lovitura cu trei filme.


TIFF-ul poate considerat o piata de film? Nu stiu daca poate fi considerat o piata de filme. Ca sa ai o piata de film si sa ai o relevanta pe partea asta financiara, trebuie sa organizezi un market, asa cum se intampla in festivalurile mari. O piata de film in care chemi distribuitorii de film si aduci niste filme in premiera, pe care lumea le vede pentru prima oara si incepe sa liciteze, sa incheie contracte. La TIFF lumea nu vine sa cumpere filme, daca e sa ne gandim ca piata inseamna asta. E intr-adevar o piata de desfacere a filmului romanesc, pentru ca "Zilele filmului romanesc", pe care le organizam in ultimele trei zile ale festivalului, sunt ca un fel de trambulina pentru majoritatea filmelor romanesti. Exista producatori straini care vin la Cluj si care nu mai pot avea o implicare directa in filmele alea, dar pot descoperi un regizor, o anume afinitate comuna si de aici pot incerca o ulterioara productie. Exista filme romanesti care si-au inceput cariera internationala la Cluj. Cel mai recent exemplu e "Ryna", filmul Ruxandrei Zenide (in care a debutat Dorotheea Petre, premiata la Cannes anul acesta – n.r.) care a fost aratat anul trecut la TIFF unde a fost vazut de directoarea de selectie a festivalului de la Sarajevo, care a invitat filmul in competitie. E foarte important ca cineva sa te descopere, sa primesti o invitatie intr-un festival, sa obtii o recunoastere. Apoi, oricat de mecanic ar suna, invitatiile curg. Un film invitat intr-un festival are deja un pedigree. Si lumea merge la sigur. In momentul in care ai de vazut 10 filme intr-o zi, o sa vezi, intai si intai, filmele despre care ai auzit. Filmele la care ai citit cronici bune sau filmele care au luat niste premii.


Mari cineastii romani vin la TIFF


Editia cu numarul cinci a festivalului aduce la TIFF aproape toate numele importante din cinematografia autohtona. De la Radu Mihaileanu, castigatorul premiului "César" (2006) pentru cel mai bun scenariu, membru in juriului TIFF alaturi de Anamaria Marinca, detinatoarea premiului BAFTA pentru cea mai buna actrita (2004), la Corneliu Porumboiu, laureat cu doua premii la Cannes 2006.


Dintre cele aproape 100 de lungmetraje prezentate la TIFF, patru sunt productii autohtone: premiere pentru "A fost sau n-a fost?", de Corneliu Porumboiu si "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", de Catalin Mitulescu (premiul pentru cea mai buna actrita, la Cannes), dar si debutul in lungmetraj al lui Tudor Giurgiu ("Legaturi bolnavicioase") si un film semnat Adrian Popovici, "Un acoperis deasupra capului". In program se gasesc si numar record de scurtmetraje si mediumetraje romanesti, aproape 20, printre care si "Marilena de la P7, filmul lui Cristian Nemescu, selectat la Cannes.

Voteaza


Comentarii 0 comentarii
Scrie comentariu
Introdu mai jos textul de aici
Scrie in casuta de mai sus codul de verificare
Alte articole din:
Noutati
Horatiu Malaele Editie speciala
Horatiu Malaele - Editie speciala

23 august 2019, ora 20, Cinema Pro, Bucuresti Un nou proiect purtand semnatura lui Horatiu Malaele, maestrul fiind secondat pe scena de fiul sau, Bogdan Malaele, si de muzicianul Radu Captari, la ...

A fost lansat trailer ul filmului Doctor Sleep continuarea clasicului The Shining
A fost lansat trailer-ul filmului Doctor Sleep, continuarea clasicului The Shining

Studiourile Warner Bros au lansat primul trailer al filmului " Doctor Sleep ", continuarea celebrului " The Shining ", ecranizarea romanului omonim de Stephen King (unul dintre ...

Salonul international de carte Bookfest 2019
Salonul international de carte Bookfest 2019

29 mai - 2 iunie 2019, Romexpo, Bucuresti Descopera cartile verii, lansari, reduceri, promotii si alte surprize la editia a XIV-a a Salonului International de Carte Bookfest Salonul International de ...

Jeff Koons stabileste recordul pentru un artist in viata peste 91 de milioane de dolari
Jeff Koons stabileste recordul pentru un artist in viata: peste 91 de milioane de dolari

O sculptura din otel realizata de artistul plastic Jeff Koons s-a vandut recent in cadrul unei licitatii Christie's la New York pentru suma record de 91.1 milioane de dolari, un record absolut pentru ...

Transylvania Comic Con la BT Arena din Cluj Napoca
Transylvania Comic Con la BT Arena din Cluj-Napoca

18 - 20 octombrie 2019, BT Arena (Sala Polivalenta), Cluj-Napoca Dupa ce mai multe editii ale East European Comic Con s-au bucurat de succes la Bucuresti, cel mai important eveniment de gen in partea ...

Romanii interesati de cultura manga pot vizita festivalul Japan Play Transylvania
Romanii interesati de cultura manga pot vizita festivalul Japan Play Transylvania

In perioada 28 – 29 aprilie 2012 se desfasoara festivalul Japan Play Transylvania la Cluj. Evenimentul este organizat de Asociatia culturala Kesenai ( Kesenai NGO), Organizatia Studentilor din ...

Expozitie de colaje artistice din plante presate la Timisoara
Expozitie de colaje artistice din plante presate la Timisoara

Pe data de 2 noiembrie 2011, miercuri de la ora 15,00 la Sala Capitol a Filarmonicii Banatul din Timisoara va avea loc vernisajul expozitiei de tablouri cu colaje artistice din plante presate semnata ...

Conferinta si Expozitie GEORGE KORDIS
Conferinta si Expozitie GEORGE KORDIS

Muzeul National Cotroceni si Libraria Bizantina va invita joi, 5 noiembrie 2015 , ora 18, la vernisajul expozitiei de icoane, semnata de George Kordis: „Icoane. Frumusete cereasca pe ...

Avishai Cohen Live la CinemaPro
Avishai Cohen Live la CinemaPro

26 aprilie 2019, ora 20, CinemaPro, Bucuresti Muzicianul Avishai Cohen revine in fata publicului roman pe 26 aprilie 2019, la CinemaPro, in cadrul unui concert din turneul european al artistului, ...

Mariana Nicolesco Pentru prima oara in Bucuresti florilegiu extraordinar de lieduri enesciene
Mariana Nicolesco. Pentru prima oara in Bucuresti: florilegiu extraordinar de lieduri enesciene

«Ideea de-a ma apropia mai mult de liedurile enesciene, de-a cauta sa le reunim si sa le interpretam, multe dintre ele fiind pe atunci uitate sau pierdute - declara Mariana Nicolesco - m-a ...

Mos Ion Roata si Cuza Voda

Intre taranii fruntasi care au luat parte, impreuna cu boierii, cu episcopii si cu mitropolitul tarii la Divanul ad-hoc din Moldova, in 1857, era si mos Ion Roata, om cinstit si cuviincios, cum sunt ...

Primii cautatori de comori cu legitimatie

Doar 100 de oameni au dreptul, oficial, sa caute comori pe teritoriul tarii noastre. Sunt membri ai Asociatiei Cautatorilor de Comori si Tezaure din Romania si au legitimatii care ii feresc de ...

Scoala in Spania
Scoala in Spania

Sistemul educational spaniol include atat scoli nationale cat si institutii de invatamant internationale, care respecta traditiile scolilor din Marea Britanie, Franta, Germania si nu numai, ...

Revista "Cutezatorii" se intoarce

Revista Cutezatorii, publicatie ce a leganat visele adolescentilor din regimul de trista si nostalgica amintire, se intoarce. De data aceasta, in format digital. Este vorba despre site-ul ...

Mircea Miclea si Cristian Adomnitei suparati pe reforma Ecaterinei Andronescu
Mircea Miclea si Cristian Adomnitei, suparati pe reforma Ecaterinei Andronescu

Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, este de parere ca resursele umane si alte segmente care formeaza invatamantul romanesc ar putea sa beneficieze de bani din fonduri europene cu care ...

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro

Va recomandam

Vara de Gunnar Berndtson Vara de Gunnar Berndtson
Cunoscut in epoca pentru scenele sale de gen, pictorul finlandez Gunnar Berndtson (1854-1895) prefera compozitiile in care era surprinsa viata celor bogati, sofisticati, departe de scenele ...
Alte recomandari:
Neobisnuitul caz a Vamesului Rousseau Duelul lui Edouard Manet Skansen - cel mai vechi muzeu in aer liber din lume Portretul Dogelui Leonardo Loredan de Giovanni Bellini (1501) + Vezi mai multe

Facebook

Fii prietenul nostru pe Facebook si pastreaza legatura cu lumea artei oriunde te-ai afla.

art-Travel

Anstruther Scotia Anstruther, Scotia Localitate situata pe zona de coasta in Fife, Scotia, candva un mic sat de pescari ce a devenit in ultimii ani si o destinatie turistica tot mai populara pentru cei care iubesc marea, pescuitul si traditiile, Anstruther are cateva surprinzatoare atractii ... Alte destinatii: Frigiliana, Spania Savoca, Italia Brantome, Franta Alberobello, Italia Saint-Emilion, Franta + Destinatii pe meridiane

teatru, carte, film

Filme. Teatru. Concerte.:
Vieti duble 2019
Vieti duble (2019) Un film de Olivier Assayas Cum sa te adaptezi atunci cand lumea din jurul tau se schimba atat de rapid, iar valorile si lucrurile in care credeai ......
+ alte recomandari: Filme. Teatru. Concerte.
Carte Artline:
Limbajul uitat de Erich Fromm
Limbajul uitat de Erich Fromm De ce visam? De ce in fiecare noapte (chiar daca a doua zi nu ne aducem aminte decat fragmente) mintea noastra inventeaza povesti fascinante sau ......
+ alte recomandari: Carte Artline